Hírek : A csapatok kérésére az FIA ellenőrizheti a költségeket - A Red Bull nem ért egyet |
A csapatok kérésére az FIA ellenőrizheti a költségeket - A Red Bull nem ért egyet
Noncsi 2012.03.17. 05:45
A jelenleg a csapatok által önként elfogadott költségcsökkentési megállapodás (RRA) számtalan vitának volt már forrása, sőt 2011 végén éppen az egyezmény, és annak jövője volt a legfőbb indoka annak, hogy négy csapat elhagyja az érdekvédelmi szervezetet, a FOTA-t. A legtöbb vita az egyezmény betartatása, és annak ellenőrzése körül folyt, mivel erre nem volt semmilyen szervezetnek hivatalos felhatalmazása. Leegyszerűsítve a dolgot, az ellenőrzés önbevallás alapján működött. A csapatok nagy része most az FIA-hoz fordult, és azt kérték az irányító testülettől, hogy vegye kezébe az ellenőrzést.
A jelenlegi mezőny 12 csapata közül tíz alakulat aláírásával levelet küldtek a FIA elnökének, Jean Todtnak, hogy a testület járjon közben a top csapatok, a Red Bull, a McLaren a Ferrari és a Mercedes közötti tárgyalások sikeréért, ami az RRA jövőjével kapcsolatban folytatnak.
A Red Bull, és kistestvére a Toro Rosso volt az a két alakulat, akik nem értettek egyet a kéréssel, így a levelet sem írták alá.
A Lotus csapatfőnöke, a FOTA alelnöke, Eric Boullier megerősítette, hogy az istállók jelentős része valóban szeretné, ha az ügy rendezésében az FIA is szerepet vállalna.
„Sok témában sokszor leveleztünk már az FIA-val, és az egyik ilyen téma az RRA volt. Megpróbáljuk megtalálni annak a lehetőségét, hogy az FIA az RRA-n keresztül is erősítse azt a szellemiséget, ami a sportunk része. Kapcsolatba léptünk az FIA-val, és Jean Todttal, hogy létrehozzunk egy csoportot az ügy megvitatására.”
Az elnök természetesen gyorsan reagált a megkeresésre, és jelezte, hogy kifejezetten érdekli az ügy, sőt akár a megállapodás újrafogalmazása is szóba kerülhetne, amiben szintén részt venne az irányító testület, ez azonban távol áll a csapatok érdekeitől.
Az ügyben már el is kezdődtek az egyeztetések a csapatok és az FIA között.
A Mercedes csapatfőnöke, Ross Brawn az elejétől fogva támogatja a megfelelő keretek között megvalósítható költségcsökkentést, és meggyőződése, hogy ez jót tesz a sport jövőjének.
„Egy levélben kértük az FIA támogatását, és azt mondjuk, hogy folytatni szeretnénk a költségcsökkentés folyamatát, és vizsgáljuk meg, hogy tisztességes módon hogyan kerülhet be a szabályokba és eljárásokba, melyek kontroll alatt tartanák a költségeket, és esetleg tovább csökkentenék azokat” – nyilatkozta Ross Brawn a jelenlegi helyzetről.
„Ha van egy F1, ahol a csapatok olyanok mint a kisebb csapatok a rajtrács végén, ez üzleti szempontból igen életképes, vagy még életképesebb, mint most, és akkor ez hasznos a Formula-1 számára. Szóval meg kell próbálnunk módot találni erre.”
A Red Bull csapatfőnöke Christian Horner, annak ellenére, hogy nem írta alá az FIA-nak küldött levelet, támogatja a költségek ellenőrzésére vonatkozó elképzelést, bár véleménye szerint nem biztos, hogy az RRA a legjobb út ennek eléréséhez. Horner szeretné, ha a kiadások csökkentése a szabályok által megfogalmazva más területeket is érintene, hogy egyes csapatok a saját struktúrájukon belül ne szerezhessenek versenyelőnyt.
„ A sport műszaki előírásait az FIA határozza meg. Hogy a csapatok mennyi pénzt költenek, azt egyénileg kellene csapatonként leszabályozni. A nyereséget nem kellene szükségszerűen az előnyszerzésre fordítani” – nyilatkozta Horner még februárban az Autosportnak.
„A költségek ellenőrzése az F1-ben is fontos. Hogy valóban az RRA az egyetlen út, ez egy másik kérdés. Alapvetően csak akkor lehet sikeres, ha kézzelfogható, ha átlátható, mint amilyen a személyzet létszámának korlátozása, a tesztkorlátozás, vagy a motorok, sebességváltók számának meghatározása. De ha egyszer betör majd az egyenlőség a különböző struktúrájú csapatok közé, az egész kissé torzzá válhat.”
A Red Bull legnagyobb problémája tehát abból adódik, hogy a háttérvállalat nem az autóiparban érdekelt, míg a legtöbb csapat a „civil” életben is ebben az iparágban működik. Az energiaitalos alakulat éppen ezért attól tart, hogy a konkurens istállók egy része azért, mert a háttérvállat is az autógyártásban dolgozik, bizonyos csúsztatásokkal, könyveléstechnikai megoldásokkal el tud fedni olyan költségeket, műszaki beruházásokat,
melyek az F1-es autó fejlesztésére fordítódtak, ám nem kimutathatóak az istálló költségvetésében.
Motorsportal
|