Hírek : Az F-csatorna visszatért az F1-be |
Az F-csatorna visszatért az F1-be
Noncsi 2012.03.09. 14:09
Az F-csatornát még 2010-ben tiltották be, és az FIA kikötötte: a versenyzők semmilyen közvetlen módon nem befolyásolhatják az autók aerodinamikai tulajdonságait – kivéve a DRS-t.
Egy F-csatorna stílusú újdonsággal a tavalyi év vége felé a Mercedes már kísérletezett, melyet az orrkúpban és az első szárnyban alakítottak ki. Ez a rendszer teljen passzív, ezért nem tiltják a szabályok.
Ez a berendezés megtalálható a Mercedes 2012-es, W03-as kódjelű autójában, és a német Auto Motor und Sport című szaklap szerint a McLaren az utolsó barcelonai teszten egy hasonló újítást próbálgatott az MP4-27-esen.
Most a hírek szerint a Mercedes, a McLaren, a Red Bull, valamint a Lotus új, F-csatorna alapú hátsó szárnyakat fejlesztett ki.
Mikor az újságírók Adian Newey-t arról kérdezték, az RB8-as orrán található levélbedobó nyílásra emlékeztető rejtélyes kialakítás, az új F-csatornával kapcsolatos-e, Adrian Newey így válaszolt: „Nem mondhatok semmit.”
A hírek alapján az orrkúp lépcsőjében kialakított hatalmas nyíláson beáramló levegőt egészen a hátsó szárny legalsó vízszintes eleméig irányítják, mely tovább tereli az áramlatot a felső lapokig.
A barcelonai boxutcában a Mercedes kényesen ügyelt arra, hogy az első szárnyat mindig gondosan eltakarja minden egyes kiállás után, míg a Red Bull már esernyőket is alkalmazott a kényes pontok elfedéséhez.
Könnyen elképzelhető, hogy az F-csatorna nemcsak a levegőt, hanem a kipufogógázokat is hasznosítja, mivel innen már csak egy lépésre van az, hogy egy jól elhelyezett végződéssel a gázok is bekerüljenek a hátsó szárnyra érkező áramlatokba, ezzel növelve a rendszer hatékonyságát.
A McLaren rendszeréről egyelőre nincsenek pontos információk, de vélhetően minden csapat a Red Bull által követett utat akarja lemásolni.
Motorsportal.hu
|