Hírek : A csapatok jól tudják, hogy mit lehet és mit nem |
A csapatok jól tudják, hogy mit lehet és mit nem
Noncsi 2012.02.13. 20:31
A héten Jerezben az FIA műszaki részlegének vezetője, Charlie Whiting versenyigazgató azt nyilatkozta, hogy a jelenlegi kipufogó rendszerek, a kérdéses csapatoknál, a Ferrarinál és a McLarennél is teljesen megfelelnek az idei szabályoknak.
Az alakulatok bíznak abban, hogy az irányító testület továbbra is kézben tartja a szabályok következetes betartását, mert várható, hogy az alakulatok igyekszenek majd minél jobban kitolni az új szabályok értelmezésnek határait.
A fúvott diffúzorok betiltásával sok csapat jelentős aerodinamikai előnyt veszített, így az új autók fejlesztésénél fontos szempont volt a veszteség bizonyos fokú kompenzációja, ezért a kipufogó rendszerek megoldása miden bizonnyal komoly figyelmet kap az FIA részéről az idei évben, mert a szabály egyértelműen fogalmaz, és miden féle aerodinamikai felhasználását tiltja a távozó forró gázoknak.
A héten Charlie Whiting megerősítette, hogy a Ferrari és a McLaren rendszere nem tért el a szabályoktól, ám a későbbiekben is várható, hogy kísérletek lesznek olyan rendszerek kialakítására, mely látszólag szabályosak, ám jelentenek némi előnyt az aerodinamika terén. Éppen ezért az FIA a szabályok egyértelműsége ellenére is tovább egyeztetéseket tart szükségesnek a csapatokkal, amennyiben ezt a területet kívánják tovább fejleszteni. A mostani bejelentés ellenére – a két topcsapat kipufogója kapcsán – a versenyigazgató úgy véli, egyre nagyobb az egyetértés, és a megértés a műszaki paraméterek vonatkozásában, ami előremutató, és bíztató a jövőre nézve a szabályértelmezések tekintetében.
A Williams vezető mérnöke, Mark Gillan erről így vélekedett: „A csapatok nyilvánvalóan próbálnak dolgokat, és egyes csapatok keményebben próbálják, mint a szabály szellemisége engedné. Ennek betartatása Charlie és az FIA feladata.”
„Rajta tartjuk a szemünket, és minden alternatív megoldást megvizsgálunk. De ami az egyik autón működik, még nem biztos, hogy automatikusan működik egy másik autón. Ha szétnézünk a boxutcában a megoldások széles skáláját láthatjuk. Sokat megvizsgálunk azok közül, majd ismét megnézzük, és így folytatjuk tovább.”
A McLaren technikai igazgatója, Paddy Lowe (aki az idei autón a kipufogót sajátos tervezéssel rejtette el az autó kasztnijában) úgy véli, mind az FIA, mind pedig a csapatok nagyon is tisztában vannak azzal, hogy idén mit lehet és mit nem.
„Mindenki nagyon jól tudja, hogy a kipufogó mindig létrehoz – ha korlátozottan is – némi aerodinamikai teljesítményt, ezt teljesen nem lehet megállítani. Ami most sokkal jobb, mint volt 2011-ben, az az, hogy vannak korlátozások, melyek egyértelműek, és ezek a megoldások korlátot szabnak annak érdekében, hogy ez a teljesítmény töredéke legyen, mint ami előzőleg volt.”
„Úgy látom, ez nagyon hasonló helyzet, mint ami a szárnyakkal volt. Elméletileg a szárnyak legcsekélyebb alakváltoztatása is szabálytalan, de mi mindannyian tudjuk, hogy a szárnyaknak hajlaniuk kell, éppen ezért az FIA bevezetett egy gyakorlatias határértéket, melyet egy specifikus merevségi teszttel vizsgál.”
“Tulajdonképpen mindkét példa alapja lehet a 3.15-ös technikai szabály értelmezésére. Az F1-ben mindig szükség van arra, hogy tisztázzuk, mit lehet és mit nem, és azt hiszem az FIA-nak sikerült ez végre elérnie: Charlie jó munkát végzett.”
Formula.hu
|