Hírek : Az ellenfeleknek gyanús a McLaren kipufogója |
Az ellenfeleknek gyanús a McLaren kipufogója
Timi 2012.02.08. 16:02
A jerezi paddockban egyre többen vélik úgy, hogy a McLaren Mercedes MP4-27-en kialakított kipufogó feszegeti az FIA szabályait, mivel a kocsi oldaldobozaiban kialakított rések jelentős mértékben befolyásolják a gázok áramlását. Folytatódik a harc a kipufogógázok körül.
Ma már az FIA is alapos vizsgálatnak veti alá a csapatok 2012-es gépeit, különös tekintettel a kipufogók végződésére. Egyesek szerint a szabályok tiszták, mások szerint nem annyira. A legfeltűnőbb megoldást a McLaren választotta, mely rögtön szemet szúrt a többieknek.
Giorgio Ascanelli a következőt mondta a Toro Rosso STR7-esnél történt fejlesztésekről:
„Az első kipufogó-megoldásunkat úgy alakítottuk ki, hogy abból a motor maximálisan profitáljon. A második, egyben soron következő megoldásnál az aerodinamikát is tekintetbe vettük.”
Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója tisztában van vele, hogy a mérnökök trükközni fognak:
„Az új szabályok a kipufogó utolsó tíz centiméterére vonatkoznak, melyeknek 10 és 30 fokos szögben kell felfelé irányulniuk. Most azt mondanám, hogy mindegyik szorosan 10 fokos szög közelében lesz.”
A McLaren továbbra is meghagyta a „duzzanatokat” az MP4-27 oldaldobozában, de függőlegesen bemetszette azokat, és a kipufogók a nyílás elejébe torkollanak. A rés falai hivatottak irányítani a gázokat a hátsó szárny oldallapja és az abroncs között található résbe.
Több ellenfél is úgy véli, hogy a gázok irányának ilyen mértékű irányítása ismét az FIA szabályaiba ütközhet, és hamarosan újabb vita várható arról, hogy mi a megengedett, és mi nem.
Martin Whitmarsh csak ennyit mondott nevetve az Auto Motor und Sport munkatársának:
„Amit egyszer kitaláltak, azt nem fogják olyan egyszerűen elfelejteni.”
A Ferrari nem bonyolította túl ennyire a dolgot, és a kipufogók vége szabad szemmel is látható, melyek a kipufogócsövek számára kialakított, jól elkülönített hengerszerű burkolatból lógnak ki pár centivel. A Ferrari mérnökei apró szenzorokkal látták el a hátsó szárny alul található vízszintes elemét, valamint a hátsó felfüggesztés elemeit, hogy begyűjtsék a gázok áramlásáról nyerhető információkat.
Mark Gillan, a Williams illetékese is tudja, hogy továbbra is a kipufogók jelentik az egyik legfontosabb területet:
„A kipufogók szabályozása egy nagyon érdekes témája a szabályozásnak. A szabály olyan részletes, mint még soha. Kristálytiszta.”
„Egyes dizájnok a szabályok keretien belül vannak, de ez az FIA témája, nem a miénk. A kipufogóra vonatkozó szabályok nagy hatással vannak az autók stabilitására a kanyarokban. Az emberek megpróbálják visszanyerni a veszteséget, de egy nagy veszteségről beszélünk”- tette hozzá.
forrás: F1-live
|