Hírek : Gondok a Formula-1-es naptárral |
Gondok a Formula-1-es naptárral
Noncsi 2012.01.29. 20:32
A Formula-1-es naptár drámai változáson ment át az utóbbi évtizedben, Bahrein, Kína, Törökország, Valencia, Szingapúr, Abu Dhabi, Korea és India csatlakozott. Néhányak sikerre vitték versenyüket, néhányan nem.
A Formula-1-es naptár tíz évvel ezelőtt egyszerű volt. A csapatok Ausztráliában kezdték a szezont, majd az év nagy részét Európában töltötték - egy kanadai kiruccanástól eltekintve -, majd néhány Európán kívüli verseny után, októberben, Suzukában fejezték be a versenyzést.
Az egyre növekvő jelentkezők miatt 2012-ben már húsz versenyt rendeznek, ám logisztikailag lenne még mit javítani, amikor a sportban leginkább a költségcsökkentést próbálják megvalósítani - ki tudja, Malajzia és Szingapúr, valamint Abu Dhabi és Bahrein miért nem egymást követő versenyek lettek?
Mindnyájan tudjuk, mi történt az utóbbi évtizedben. A kedvelt európai pályák, mint Ausztria, Imola és a kevésbé kedvenc Franciaország, kikerültek a naptárból, míg új versenyek - főleg Ázsiába - kerültek be, így a szezonzáró futamra november utolsó hétvégéjén kerül sor. A szezon vége így nagyon fárasztó - tíz évvel ezelőtt Monzát a szezon utolsó versenyei között tartottuk számon, most hét, vagy nyolc versenyt rendeznek még az európai szezonzáró futam után. Igaz, a több verseny nagyobb nézőszámot vont, habár az új helyszínek - a Tilkedrome-ok - általában nem kedvencei a vérmes rajongóknak.
De most a Formula-1 azzal a problémával szembesül, hogy hol rendezzenek versenyeket? Bernie Ecclestone régóta dédelgetett álma volt a 20 futamból álló naptár - ugyan korábban 25 versenyt is említett, de ez tipikus Bernie-féle beszólás volt -, ám mi lesz a folytatás?
Majdnem minden versenyhelyszín-problémákkal küzd, némelyik komollyal, némelyik nem. Ennek ellenére, minden szezonban számos ország, vagy állam neve felmerül, akik versenyt rendeznének. Ám kérdés, megfelelő pénzzel rendelkeznek a költségek fedezésére? Egyre inkább a válasz: nem, mivel a jelenlegi helyszínek is harcolnak a növekvő költségek ellen, míg az újabb pályák - amelyek szerződésében magasabb rendezési díj szerepel - nem tudják megrendezi versenyüket. Ehhez hozzá kell venni azt a tényt, hogy számos kormányzatra egyre nagyobb nyomást helyeznek a zöldek, akik a Formula-1-re úgy tekintenek, mint a sport, amely egymaga megöli a jegesmedvéket.
Az első verseny, mely nyomás alatt áll, természetesen Bahrein. Sokan kétlik, a sport visszatér-e a királyságba, habár 1996 világbajnoka, Damon Hill bahreini látogatását követően azt mondta, itt az idő, hogy a Formula-1 elutazzon Bahreinbe. Ám a Reuters majdnem napi szinten számol be további lázadásokról. Az országból ellentétes információk érkeznek, de a hónap elején egy emberi jogi csoport arra kérte a Formula-1-et, ne utazzanak el Bahreinbe. A pályán dolgozók, közben visszakapták munkahelyüket, de sokan nem tértek vissza, mert elfogadhatatlan volt számukra az, hogy a lázadásban történt részvétel miatt korábban elbocsátották őket. Ehhez még hozzáadódik az a tény, hogy hamarosan elérkezik a felkelések megkezdődésének egy éves évfordulója, ez tovább tüzelheti a lázadókat. A csapatok és a pilóták továbbra sem nyilatkoznak erről a versenyről, habár komoly megnyugtatásra lesz szükségük, mielőtt az államba küldik felszereléseiket, különösen a 2011-es fiaskó után. Ha a versenyt elhalasztják, akkor újbóli átszervezésre lesz szükség, ha így lesz, hol találnak a bahreini futamnak helyet? Majd idővel kiderül, lesz-e az idei évben Bahreini Nagydíj és a Bahreint támogatók, például az emberi jogi csoportok, Kínában adnak-e segítséget. Ennek ellenére, vezető újságírók szerint aggasztó lenne elutazni a versenyre, néhányuk ott volt 2011 februárjában, amikor a GP2-es versenyt törölték.
A háború talán Koreában is folytatódik, de ez nem veszélyeztette a 2010-es bemutatkozást. A verseny nagy veszteséget könyvelt el az első évben és 2011-ben sem teltek meg a lelátók. Joggal lehet azt gondolni, ez a semmi közepe és egy év alatt szinte semmi nem változott - kivéve, hogy az eredeti promótert felmentették szerepköréből. A pályát egy város köré szerették volna építeni, mégis egy lápos területre került. A pálya óriási pénzügyi veszteséggel zárt és a Formula-1-es cirkusznak nem tetszett a helyszín - a Williams szerelői még 2010-ből származó ételmaradékot találtak, amikor tavaly megérkeztek a pályára - ez azt jelenti, nem sokáig rendeznek itt versenyt, hacsak valami csoda nem történik.
Korea és India az a két verseny, ahol a pálya elkészülése körül aggodalmak alakultak ki. A texasi Circuit of the Americas lehet a harmadik ilyen helyszín. A 2011 végén látott képek alapján Bernie Ecclestone majdnem visszavonta a versenyrendezési jogot - ez nagyon veszélyes játék. A bizonytalan építkezés mellett még az sem biztos, hogy elegendő pénzzel rendelkeznek. A COTA talán időben elkészül, de a 2013-ban, New Jersey-ben megrendezésre kerülő verseny sokkal nagyobb attrakció lesz. Ez hosszabb távon befolyásolhatja a texasi verseny megrendezését.
A Török Nagydíj megfizette árát az alacsony nézőszámnak, habár a Kínai Nagydíj is problémákkal küzd. Az új helyszínek számára nem jelent segítséget, hogy 200.000 néző befogadására képesek, ha a futamra csak 70.000 rajongó kíváncsi. A sanghaji pálya vezetése megegyezett, alacsonyabb rendezési díj mellett 2017-ig fogadja a Formula-1 mezőnyét, de a futam megrendezése még így is veszteséges. Ha ez így folytatódik, akkor 2017 előtt bezárhatják a Formula-1 előtt a kapukat, habár az utóbbi években meglepően izgalmas versenyeket rendeztek itt.
Az Albert Parkban rendezett versenyt is többször megkérdőjelezték, habár ezek a problémák az utóbbi évben csökkenni látszanak. Európában azonban több pályának is problémái vannak.
Magyarország 1986 óta látja vendégül a Formula-1 mezőnyét, az új kormány radikális változtatásokra szánta el magát. A forint sokat romlott a dollárral szemben. A magasabb rendezési díj és a bizonytalan nézőszám miatt kérdéses, mennyire életképes a futam lebonyolítása.
Spanyolország is szenved két versenyével, különösen akkor, amikor hét héten belül rendeznek ugyanabban az országban versenyt. A gazdasági válság Spanyolországra is befolyással van, a fiatalok körében a munkanélküliség majdnem 50 százalékos. Barcelona és Valencia is felvetette, váltott évben rendeznének versenyeket, habár hosszabb távon talán nem lenne kifizetődő, Alonso jelenléte miatt.
Silverstone - a politikai civakodás után - 2026-ig biztonságba került. Azonban Spa, Hockenheim és a Nürburgring helye kétséges. Spa a környezetvédők nyomása alá került, miközben pénzügyileg a pálya veszteséges. Franciaország miniszterelnöke - Francois Fillon - autósport rajongó és szeretné újból a versenynaptárban látni a Francia Nagydíjat. Arról lehetett hallani, a tavalyi Belga Nagydíjon előszerződést írnak alá a verseny megrendezéséről, de ez nem történt meg. A bejelentést 2012 január elejére várták, de semmi nem történt. a francia gazdaság hanyatlása, az áprilisi választások miatt a verseny megrendezésére nincs garancia. Ha hinni lehet a pletykáknak, akkor Spa a jövőben Paul Ricarddal váltva rendez majd versenyt. Néhány év múlva kiderül...
A németországi helyzet sokkal összetettebb és a hónapok múlásával egyre inkább romlik, annak ellenére, hogy Sebastian Vettel és Michael Schumacher is a mezőny tagja. Hockenheim és Nürburgring váltott évben rendez versenyt, de mindkét helyszín veszteséges. Talán ezen pályák sorsa figyelmeztetés lehet Spanyolország számára is.
Mégis ezen problémák ellenére, Bernie Ecclestone közölte, minden héten legalább öt helyszín érdeklődik a futam megrendezése iránt. 2014-től Oroszország csatlakozik, de ott van még Argentína, Dél-Afrika, Mexikó, Chile, Hollandia, egy második verseny Indiában, Katar, Dubai és még sokan mások.
Ha ezen helyszínek mindegyike rendezési jogot kap, akkor csak váltva lehet majd futamokat rendezni. Néhány év múlva Spanyolország talán egy, vagy egy versenyt sem rendezhet, nem lesz Korea, a Formula-1 nem utazik el a Benelux-Államokba és tovább folytatódik az Európától történő eltávolodás, amely nem kap majd nagy támogatást az európai központú csapatoktól. Természetesen, akik Európán kívül élnek, joggal mondhatják, ilyen a világbajnokság és igazuk is van. Ennek ellenére, a sport lényegében európai, a szerelők, mérnökök, újságírók és a sportban dolgozók nem értékelnék, ha a világ másik végébe kellene utazniuk, meg sem említve azt a tényt, hogy a Közel-Kelet növekvő számú versenyei nagyobb költségeket jelentenek a Formula-1-es cirkusz számára, mint az európai futamok. És, ha a Formula-1-es rajongókat nézzük, ugyan többségük nagyra becsüli a Formula-1-ben uralkodó új kultúrát, de sajnálják az olyan pályák elvesztését, mint az A1-Ring, Imola és kétségbe esnek, mert Spa is eltűnhet a naptárból.
Elképzelhető, az új versenyhelyszínek kifizetik a gigantikus méretű rendezési költséget, majd néhány év múlva rájönnek, pénzügyileg nem tartható a megállapodás, ezzel világklasszis létesítmények kerülnek használaton kívülre. Kétségtelen, a CVC-nek megoldást kell találnia, számos ország esetében újragondolni a rendezési költségeket és magát a Formula-1 jövőjét.
Formula.hu
|