Hírek : Az aerodinamika miatt tiltották be a reaktív magasságállítót |
Az aerodinamika miatt tiltották be a reaktív magasságállítót
Noncsi 2012.01.24. 14:08
Az Autosport értesülései szerint az FIA végül az aerodinamikára gyakorolt hatása miatt döntött a Lotus reaktív magasságállító rendszerének a betiltása mellett.
Az F1 irányító testülete pénteken írásban tájékoztatta a csapatokat, hogy álláspontjuk szerint megsértik a technikai szabályokat, amennyiben használni akarják a Lotus és a Ferrari által fejlesztett rendszert. Az FIA végül az aerodinamikára gyakorolt hatása miatt tiltotta be a rendszert, pedig a hírek szerint a féknyomatékkal aktivált hidraulikus rendszert annak az első felmerülése idején, még tavaly januárban szabályosnak találta.
A Renault csapat akkori jóváhagyása idején az FIA még úgy gondolta, hogy a rendszer semmi mást nem szolgál, mint az autó menetmagasságának a szintentartását, így az csak egy kifinomult változata a terhelés alatt növekvő ellenállást kifejtő rugóknak. Ezt követően más csapatok is egyre nagyobb érdeklődést mutattak a rendszer iránt, és a fiatal pilóták 2011-es Abu Dhabi-i tesztjét követően, ahol a Lotus először vitte a rendszerét a pályára, néhány csapat úgy döntött, hogy megkérdezi a rendszer törvényességét az FIA-tól, akik ezt követően tüzetesebb vizsgálatnak vetették alá azt. A Lotus és a Ferrari rendszerének alaposan tanulmányozása után azonban az FIA végül arra a következtetésre jutott, hogy a reaktív magasságállító rendszer legnagyobb előnye az aerodinamikára kifejtett hatása. Új álláspontjuk szerint a rendszer azáltal, hogy megváltoztatja a felfüggesztés hosszát, valamint a féknyergek szokatlan mozgása miatt hatással vannak az autó aerodinamikájára, ami pedig megsérti a Technikai Szabályzat 3.15-ös, a mozgatható aerodinamikai elemek tilalmára vonatkozó szabályát. A technikai szabályzat ezen pontja ugyanis kimondja, hogy az autó bármelyik részét, ami hatással lehet az aerodinamikára, mereven kell a karosszériához rögzíteni, itt semmilyen tűréshatár nincs, továbbá az autó rugózott részének is „mozdulatlan” kapcsolatban kell lennie a karosszériával.
A reaktív magasságállító rendszer, továbbá a felfüggesztésre vonatkozó technikai szabályokat is megsérti. A technikai szabályzat 10.2.1-es pontja kimondja, hogy „a kormánykerék fix, a kerekek forgástengelyének központjánál és a függőleges rugóútnál az ésszerű hatásoknak lehet megfelelni, és ettől semmilyen további százalékos eltérés sem lehetséges.” Míg a szabályzat 10.2.3-as pontja szerint „nem lehet változtatásokat végrehajtani a felfüggesztésen, amikor az autó mozgásban van.”
A reaktív magasságállító rendszer gyors betiltása kétségkívül hátrányt jelent az ezen a területen fejlesztő csapatoknak, ugyanakkor ezzel az FIA a 2009-es dupla diffúzorhoz hasonló vita kibontakozását is szerette volna megakadályozni. Mivel azonban a rendszer még éles körülmények között nem mutatkozott be, így semmi akadálya sincs annak, hogy a csapatok további fejlesztéseket, kísérleteket hajtsanak rajta végre és azt megpróbálják a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon is elfogadtatni a gépátvételen, bár az FIA állásfoglalása után nem sok esély mutatkozik rá, hogy az ausztrál versenybírók áldásukat adják annak a használatára.
Formula.hu
|