Hírek : Technikai analízis: A 2012-es kipufogó szabály |
Technikai analízis: A 2012-es kipufogó szabály
Noncsi 2012.01.22. 14:27
2012-ben az FIA egyik legfontosabb célja, hogy száműzze a Formula-1-ből a kipufogó-diffúzor rendszereket, ennek érdekében pedig nagyon szigorú technikai szabályokat vezetett be, amelyek nagyon pontosan rögzítik a kipufogó nyílások elhelyezését. De hogyan is fog ez kinézni a gyakorlatban?
2012-től a kipufogó nyílást már nem lehet az autó padlólemezén elhelyezni (piros kereszt), hanem a kipufogó nyílást magasan az autó motorborítóján (fekete nyíl) kell kivezetni. Továbbá a kipufogócső végének egyenesnek kell lennie (az autó mindkét oldalán), csak szabályos kör keresztmetszetű lehet és belül sem tartalmazhat semmilyen megosztó berendezést.
Az FIA azonban a kipufogó-diffúzor rendszerek eltűnése érdekében nem csak a kipufogó nyílások kimenetét, de a kipufogórendszer autón belül található elhelyezkedését is szabályozta. 2012-től így a teljes kipufogó rendszernek bele kell férnie egy 700 milliméter hosszú (a hátsó tengely előtt 500 és 1200 milliméter közötti távolságra található) 350 milliméter magas (a referencia pont felett 250 milliméter és 600 milliméter közötti) és 300 milliméter széles négyzetbe (sárga szaggatott vonal). A kipufogó rendszer utolsó 100 milliméterének pedig egyenesnek kell lennie (2-es kép piros nyíl) a karosszériából való kihajtás szöge pedig hosszirányban 10 és 30 fok között lehet.
Ezt követően mindkét oldalon csak egy-egy kipufogó nyílást lehet elhelyezni, felülnézetből pedig a teljes kipufogó rendszernek el kell férnie egy 700 milliméter hosszú, 350 milliméter magas és 300 milliméter széles dobozban (sárga szaggatott vonal), amely az autó központi tengelyétől maximum 500, minimum 200 milliméteres távolságra lehet. A kipufogó nyílás kihajtása pedig az autó központi tengelyével maximum +/- 10 fokos szöget zárhat be (3-as kép).
Ahogyan az a 4-es képen látható az új szabályoknak köszönhetően 2012-ben egy sokkal rövidebb, kevésbé bonyolult kipufogó dizájn születhet. Az FIA ennek köszönhetően úgy gondolja, hogy a kipufogó rendszerek sokkal kisebb hatással lesznek az autók teljesítményére és a csapatok közötti teljesítménykülönbségek is csökkenhetnek majd. Persze az F1-ben sohasem becsüljük alá a mérnöki leleményességet…
formula.hu
|