Hírek : A Lotus futóműve három pontban is ellentmond az FIA szabályainak |
A Lotus futóműve három pontban is ellentmond az FIA szabályainak
Timi 2012.01.21. 17:22
A Nemzetközi Automobil Szövetség indoklásából kiderült: az a bajuk a rendszerrel, hogy az aerodinamikára is kifejti a hatását, és nem csak arról van szó, hogy a reaktív futóművel növeljék a kocsi stabilitását a féktávok alatt. A Lotus és a Ferrari nem halt bele a döntésbe – állítja egy bennfentes az FIA-tól.
Mint arról tegnap este beszámoltunk, az FIA értesítette a csapatokat, hogy az először a Lotus által kifejtett intelligens és a hasmagasságot szabályozó futóművet illegálisnak minősítette a testület. Ma megérkezett az indoklás is.
A rendszert úgy fejlesztették ki, hogy viszonylag konstans távolságot biztosítson az autó padlólemeze és a talaj között, ezzel növelve az autó stabilitását a féktávokon, és – ami végül az FIA ellenvetését kiváltotta – javítsa a légáramlást az autó alatt és a karosszéria körül. Nem mellékesen az első felfüggesztés kiemelkedő szerepet kapott volna abban is, hogy az első légterelő hatékonyságát fokozza.
Egy Forma-1-es autó hasmagassága mindössze pár millimétert változik menet közben, de minél jobban sikerül kiküszöbölni a berugózás mértékét, annál jobb az autó teljesítménye.
A rendszert egy hidraulikus henger hozta működésbe, mely az első felfüggesztésen található, és a fékerőre reagált.
Ez a felfüggesztés push-road elemének a hosszúságát kontrollálta – ez a felfüggesztésnek az a karja, mely a karosszéria felső részében található rugótól és a lengéscsillapítótól a kerék aljához vezet – a fékerő nagyságától függően.
Tehát minél nagyobb volt a fékerő, a nyomórúd – push road - annál nagyobb erőkifejtés mellett próbálta kiküszöbölni azt, hogy a karosszéria eleje megsüllyedjen.
Matteo Bonciani, az FIA kommunikációs vezetője a Reutersnek megerősítette, hogy Charlie Whiting péntek este írt az összes csapatnak annak érdekében, hogy tisztázzák a helyzetet.
Mint kiderült, az FIA kezdetben azért ítélte legálisnak az eszközt, mert úgy vélték, annak célja az, hogy az autót stabilizálja a féktávokon, de a csapatoktól kapott műszaki leírások után a testület megváltoztatta a véleményét, mivel a reaktív futómű megsérti a szabályzat 3.15.-ös pontját, mely kimondja, „hogy a felfüggesztés által okozott aerodinamikai hatásnak mellékesnek kell lennie az elsődleges funkcióhoz képest”.
Továbbá azt is leszögezi, hogy minden olyan eszköznek, mely befolyásolja az autó aerodinamikáját, „mozdulatlannak kell maradnia az autó rugózó részeivel összefüggésben”.
A testület – mely az utóbbi években több olyan rendszert is betiltott, melyek a karosszéria mozgását igyekeztek kiküszöbölni – bizonytalanságának másik oka az volt, hogy kezdetben úgy érezték, a kérdéses eszköz a felfüggesztés része, és az nem sérti meg a szabályokat.
Egy bennfentes az FIA-tól úgy nyilatkozott, hogy sem a Ferrari, sem a Lotus nem aggódott, miután közölték a rossz hírt.
Az FIA még azt is hozzátette, hogy a rendszer nem csak a 3.15.-ös pontot szegi meg, hanem vélhetően a 10.2.1.-es és 10.2.3.-as pontban leírtakat is. Az utóbbi kimondja, hogy „semmilyen módosítás vagy állítás sem végezhető a felfüggesztésen, mialatt az autó mozgásban van”.
forrás: F1-live
|