Hírek : A védekező pilóta védelmében |
A védekező pilóta védelmében
Noncsi 2012.01.09. 13:52
A PlanetF1 újságírója, Andrew Davies az FIA új sportszabályzatát és annak következményeit elemzi.
Davis szerint nem fog osztatlan örömöt kiváltani az FIA védekezésre vonatkozó új sportszabályzata, de arra maga az FIA is rájött, hogy valamit tennie kell, mert a korábbi szabályozás a jelenlegi mezőnynek köszönhetően nemigen működött. Az FIA azért gyorsan döntött és decemberben elfogadta az új sportszabályzatát, ami kimondja, hogy a védekező pilóta nem térhet vissza a versenyvonalra, amennyiben elhagyta azt annak érdekében, hogy megvédje a pozícióját, tehát szó szerint csak egyetlen egy irányváltoztatás engedélyezett a védekezésre. Ez azonban érdekes következményekkel járhat arra a pilótára nézve, aki a belső ívet választotta a védekezésre és ott is kell maradjon egészen a kanyar csúcspontjáig.
Ez elég sok félreértésre és balesetre adhatott volna okot, ezért az FIA múlt szerdán egyértelműsítette a szabályt és némi kiskaput épített be abba. A FIA szabályértelmezése szerint a pozíciója megvédése érdekében irányt változtató pilóta a védekezést követően visszatérhet a versenyvonalra, de ott legalább egy autónyi helyet kell hagynia a támadó pilóta számára.
A Michael Schumacher monzai védekezése miatt is hozott új szabály ezen magyarázata (módosítása) azonban megint mindent megváltoztat. Korábban úgy tűnt, hogy az FIA új sportszabályzata miatt a pilóták teljesen fel fognak hagyni a védekezéssel, legalábbis a gyors kanyarok előtt, mert akárhogyan is döntenek, mindenképpen hátrányba kerülnek a támadóval szemben. Ha a belső ívet választják (védekeznek) akkor ugyanis nem lesznek képesek az ideális íven venni a kanyart ez pedig azt jelenti, hogy a támadó autó sebességelőnyre tesz szert velük szemben. Ezzel szemben a lassú kanyaroknál, mint mondjuk Monacóban a Mirabeau-tól a Loews-ig, jó taktikának tűnik a belső védekezés, mert ott nemigen lehet egy másik autót körbeautózni. A másik problémát pedig annak az eldöntése jelentette volna, hogy a pilóta vajon a kanyar csúcspontján, vagy előtte tért-e vissza az ideális ívre.
Az FIA azért döntött és „megváltoztatta” az új szabályát, így vissza lehet a kanyar előtt térnie a védekező pilótának az ideális ívre, ott azonban legalább egy autónyi helyet kell hagynia a támadó számára. Ez pedig azt fogja jelenteni, hogy idén a 2011-es Michael Schumacher-Lewis Hamilton monzai csatához hasonló helyzetben bizony Schumachert megbüntetnék a versenybírók, de Fernando Alonso sem járt volna jobban Monzában, ha már tavaly alkalmazzák ezt a szabályt, mert Sebastian Vettel fűre szorításánál bizony nem volt meg az egy autónyi hely.
De vajon mi lesz a helyzet a rajtoknál? Ott is hagynia kell majd a pilótáknak egy autónyi helyet az ellenfelüknek? A rajtoknál elég nagy a tolongás, és bizony, ha a tavalyi Japán Nagydíjra gondolunk, amikor Sebastian Vettel szorította ki Jenson Buttont a pályáról néha néha előfordul, hogy messze nincs egy autónyi hely a támadó pilóta számára.
Ez bizony nehéz kérdés. Az azonban biztos, hogy az FIA új szabálymagyarázata miatt a belülvédekezés nem veszti el az értelmét az új sportszabályzat miatt. De még mindig van egy probléma, amit tulajdonképpen az új szabálymagyarázat teremtett. Az új értelmezés miatt ugyanis a nehezebben lesz megítélhető a külső íven való előzés. A tavalyi Német Nagydíjról hozhatunk fel példát, amikor Lewis Hamilton megelőzte Fernando Alonsot a bonyolult 1-es kanyarban, és Alonso hagyott elég helyet Hamiltonnak. De Hamilton már nem hagyott elég helyet Mark Webbernek, amikor az ausztrál meg akarta őt előzni ugyanott. A külső ívről a belsőre kerülő Hamilton egyszerűen leszorította a pályáról a külső íven támadó Webbert. A jövőben tehát Hamiltonnak is hagynia kell helyet az ilyen esetekben? Vagy nem is olyan egyszerű a helyzet? A szabály ugyanis azt mondja ki szó szerint: „az a pilóta, aki úgy tér vissza a versenyvonalra, hogy korábban pozícióját védte, a kanyar előtt legalább egy autó távolságot kell hagynia a pálya szélétől.” De melyik szélétől? Vagy mindkettőtől? A legtöbb pályán ugyanis nincs egy autónyi hely az ideális ív és a pálya külső széle között, ami mindenképpen érdekes jelenetekhez vezethet majd és akkor még nem is említettünk olyan családneveket, mint Hamilton és Massa. És mi a helyzet az olyan összetett kanyarokkal, mint a Nürburgringi 1-es kanyar, vagy az olyan oda-vissza előzésekkel, mint amiket Hamilton és Webber Németországban, Button és Hamilton Törökországban, vagy Webber és Hamilton Koreában mutatott be? És egyébként is kinek kell egy autónyi helyet biztosítania a másik számára, az eredetileg elől lévő pilótának, vagy annak, aki éppen elől van egy ilyen oda-vissza előzéses kanyarkombinációban?
Az FIA új sportszabályzatának és annak magyarázatának így úgy tűnik, hogy egyetlen egy értelme van: a magyarázat alapján legalább értelme van annak, hogy a pilóták kísérletet tegyenek pozíciójuk megvédésére. Ez azonban újabb problémákat vett fel, így most a pilóták és a csapatok valószínűleg lázasan gyakorolnak a szimulátorokban, hogy hogyan is hagyjanak belül és kívül legalább 5 mikronnal kisebb helyet az ellenfelük számára, mint amilyen széles egy Formula-1-es autó.
formula.hu
|