Kimibolygó - Kimi Raikkönen világa
[Moi]

//kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1331327786_29.png

Moi, vagyis Sziasztok! :)

Az oldal a finnek 2007-es Formula1-es bajnokával, Kimi Räikkönennel foglalkozik. Naponta frissülő hírek, csomó érdekesség, képek, videók, ikonok, hátterek....
Üdvözöllek a Kimi-bolygón! :D

Follow us on:

//kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1330093424_06.png

Translate to:

//kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1308503740_02.png //kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1308503754_84.png //kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1308503478_93.png //kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1308503477_17.png //kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1308503492_10.png

 
[Kimi Räikkönen]

//kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1331327784_47.png

Home
Hírek - News
Kimi Räikkönen
Kimi Blogja
Kimi's Blog in English
Vendégkönyv - Guest book
Finnország
Extrák
Site infos
Magamról néhány szó :)
Fórum - Forum

//kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1330093296_91.png//kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1330093298_01.png

 
[Events]


2012. Április 13-15 Chinese GP >>
2012. Április 20-22. Bahrain GP >>

2012. Május 1-3. Mugello test >>

 
[Chat]
Káromkodni tilos!
 
 
 
 
[Log in]
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
[Fans]
Indulás: 2010-09-12
 
[Pontverseny állása]

1. Fernando Alonso 35p
2. Lewis Hamilton 30p

3. Jenson Button 25p
...
7. Kimi Räikkönen 16p

bővebben...

 
[Facebook]
 
 
 
[Társoldik]

//kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1318078998_55.jpg   //kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1318078999_36.jpg
//kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1318078995_88.jpg   //kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1318078997_82.jpg
//kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1318078994_83.jpg   //kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1318078996_92.jpg

 


//kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1296771650_23.jpg
//kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1299179346_82.jpg //kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1301835162_46.png //kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1306091601_07.jpg
//kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1308433982_65.jpg //kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1309555118_19.jpg //kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1309555117_04.jpg //kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1309874309_28.jpg
//kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1313785207_76.jpg //kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1314637808_10.jpg //kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1316376613_79.jpg //kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1318791345_68.jpg
http://forma1csevego.lapunk.hu/tarhely/forma1csevego/kepek/icon2.jpg
//kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1322579999_09.jpg //kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1326577659_38.jpg //kimibolygo.gportal.hu/portal/kimibolygo/image/gallery/1329079007_56.png

http://www.kephost.com/images4/2011/4/11/cey8top96j9726l116st.gif

 
[Egyéb]

Top Sport Sites

 

Hírek
Hírek : A kerékcserék titka az F1-ben

A kerékcserék titka az F1-ben

Noncsi  2011.12.31. 18:28

Amikor ezredmásodpercekért zajlik a csata a pályán, a bokszban eltöltött idő futamgyőzelmet ér az F1-ben, de vajon hogyan lehet azt elérni, hogy a csapatok ilyen szemvillanásnyi idő alatt végezzék el a kerékcserét? A kérdésnek az Autosport újságírója, Jonathan Noble járt utána.

 


Bár a rajongók elsősorban azt nézik, hogy hány tizedmásodperccel is verte Sebastian Vettel a kedvencüket az időmérő edzésen, és hogy vajon a McLaren, vagy a Mercedes új első szárnya lesz-e képes megállítani az energiaitalosok menetelését a pályán, arról nem esik szó, hogy a csapatok nemcsak a versenypályán, de a bokszban is ádáz csatát vívnak egymással, ahol a verseny még sokkal szorosabb is. A pályán zajló küzdelem győztese mindenki számára egyértelmű, hiszen láthatjuk, hogy ki is lépte át elsőként a célvonalat, ami az idei szezonban legtöbbször Sebastian Vettelnek sikerült. A bokszban azonban már egy kicsit komplikáltabb a helyzet. Nem hivatalosan mindenki azt az időt tartja mérvadónak, amit az autó a bokszban állva tölt, míg az FIA leginkább az autó bokszutcában való tartózkodásának a teljes időtartamát méri.

 

Most a Mercedes GP készítette el a számunkra a 19 futam átlagos kerékcsere idői alapján a csapatok rangsorát.

A csapatok rangsora a leggyorsabb kerékcserék átlagai alapján:
1. Red Bull Racing a leggyorsabb
2. Mercedes GP 0.002 (ennyivel lassabb a Red Bull idejéhez képes, másodpercben)
3. McLaren 0.052
4. Ferrari 0.208
5. Force India 0.294
6. Renault 0.591
7. Williams 0.835
8. Team Lotus 0.928
9. Scuderia Toro Rosso 1.006
10. Sauber 1.008
11. Virgin Racing 1.374
12. HRT 2.984

 

A táblázatból jól látszik, hogy a Red Bull, a McLaren és a Mercedes alkotja az élmezőnyt, a három top csapat közötti különbség pedig elenyésző, az azonban mindenképpen meglepetés, hogy a Ferrari csak a 4. helyen szerénykedik, alig valamivel előzve meg a Force Indiát.

Persze a gyorsaság mellett a kiegyensúlyozottság is fontos, mert egy szezon nem csak néhány gyors kerékcseréből áll, és a Pirelli gyorsan kopó abroncsai miatt egy pilóta kétszer-háromszor is a bokszban jár egy futam alatt. Ha pedig az összes kerékcserét figyelembe vesszük, amibe így például a javítások is beleszámítódnak, akkor a kép jelentősen megváltozik. Az összes kerékcsere tekintetében a leggyorsabb munkát a Mercedes GP végezte, akik a 2011-es szezonban összesen 421,9 másodpercet töltöttek a bokszmunkálatokkal (egy autó/ átlag), míg a második helyen a Red Bull Racing végzett 424,47 másodperccel, ez egy futamra lebontva 0,04 ezredmásodperc hátrányt jelent.

 

A csapatok ransora az összes kerékcsere átlaga alapján:
1. Mercedes GP a leggyorsabb
2. Red Bull Racing 0.04 (a Mercedes GP-vel szembeni hátrány, másodpercben)
3. McLaren 0.22
4. Force India 0.36
5. Ferrari 0.42
6. Renault 0.87
7. Williams 1.07
8. Team Lotus 1.15
9. Sauber 1.21
10. Scuderia Toro Rosso 1.39
11. Virgin Racing 1.66
12. HRT 3.06

1. Elemzés, elemzés, elemzés

 

Régen a kerékcsere elemzése úgy történt, hogy egy szerelő, vagy mérnök figyelemmel kísérte a csapat munkáját, megbeszélték, majd addig gyakoroltak, amíg el nem érték a kívánt időt. Ma az elemzés ennél sokkal mélyebb, és a csapatok meg akarják érteni, hogy mely területen is kell javulniuk. A Mercedes GP így nem az egyetlen, akik az összes kerékcserét videóra veszik és utána ki is elemzik. A kikockázott felvételek alapján pedig lehet is javulni mindig.

„Mi úgy közelítjük meg a kerékcserét, hogy összegyűjtjük az adatokat és ezt négy területre bontjuk, így van a kerekkel, a pisztollyal, az emelővel foglalkozó emberünk, plusz Matt Deane, a vezető szerelőnk, aki a kerékcseréket irányítja” – nyilatkozta James Vowles a Mercedes GP vezető stratégája. – „Ezen adatokból algoritmusokat készítünk, hogy jobban megértsük a teljesítményünket, és javítsunk a technológiánkon, vagy az emberi erő megfelelő felhasználásán. Ez volt az első és legnagyobb változtatásunk. Így először azt kellett megtudnunk, hogy pontosan hol vannak a határaink, milyen teljesítményt tudunk nyerni az egyes területektől mielőtt hozzákezdtünk volna a technológia megváltoztatásához, így meg tudtuk érteni, hogy a változtatások miben is segítették a gyorsabb kerékcseréket.”

 

2. Nyalókás ember helyett lámpa

A kerékcsere időtartamának egyik korlátja az emberi reakcióidő, ezért magától kínálkozott a lehetőség, hogy csökkentsék az emberi tényezőt a kerékcserékben. A Mercedes GP ezért az egyik első csapat volt, amelyik a nyalókás embert elektronikus lámpára cserélte.

 

„A lámpa révén egy kritikus területen tudod a reakcióidőt megszüntetni” – nyilatkozta Vowles. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a kerékcsere egy munkafolyamattal kevesebből áll, így a kerekek rögzítését követően az autó máris útjára indulhat.

3. A pisztolyok nem egyformák

 

A Formula-1-ben a légkulcsok nagyon hasonlónak tűnnek, de valójában nem azok, és nemcsak azért, mert a kerékanyák is különböznek szinte csapatról-csapatra. A légkulccsal szemben két fontos elvárás van, az egyik a minél gyorsabb forgás, a másik, hogy minél könnyebben illeszkedjen a kerékanyára.

„Mi fejlesztettünk ezen a területen, hogy gyorsabban le tudjuk szedni és fel tudjuk tenni az anyákat, így pedig a kerékcsere is gyorsabb lehet.”

 

A csapatok ezért különböző gázokat használnak a légkulcsoknál, például héliumot (ami 2012-től betiltásra kerül), a Mercedes GP-nél pedig a kerékanya ügyes dizájnja révén az szinte mindig optimális pozícióban van, amikor az autó megáll a bokszban. „Úgy gondolom, hogy a kerékanya dizájnunkkal jelenleg mi vezetünk a mezőnyben” – nyilatkozta Vowles.

4. Megtalálni a megfelelő gázt

 

A légpisztolyok ereje, fordulatszáma mindig lényeges kérdés volt, amire a Mercedes GP 2010-ben megtalálta a megfelelő megoldást, amikor is héliumot kezdett használni a légkulcsaiban. A hélium sokkal könnyebb, kisebb sűrűségű, mint a levegő, így a légkulcsok gyorsabban tudnak forogni.

A hélium 2012-ben betiltásra kerül, a Mercedes GP csapatmenedzsere, Ron Meadows szerint azonban ez nem fogja csökkenteni a költségeket. „Úgy gondolom, hogy semmi hatása sem lesz, mert van még néhány másik felhasználható ötlet ezzel kapcsolatban. Ez olyan, mint a kipufogó-diffúzor rendszer a mérnökök nem fogadhatják el, hogy az autó lassabb legyen, ezért új ötletekkel állnak majd elő.”

 

5. A kerékanya dizájnja

A Mercedes GP egy a Mercedes DTM csapatában már alkalmazott megoldást vett át, amely a kerékanyánál egy pántot alkalmazott, így szinte lehetetlen az, hogy a kerékanya elrepüljön a kerékcsere során és gyorsan vissza lehet azt illeszteni a helyére. „Amikor ezt a rendszert terveztük, volt néhány problémánk vele, és a mérnökök nagyon sok időt fordítottak erre a területre” – nyilatkozta Meadows. – „De megérte, mert azóta nem volt vele gondunk.”

 

6. Emeljük fel az autót a földről

Az F1-ben még nem találtak gyorsabb megoldást az autók felemelésére az első és a hátsó emelőnél, már csak azért sem mert az autókba nem szabad automatikus emelő szerkezeteket építeni.

 

Az emelőknél azonban nemcsak az autó felemelésének a gyorsasága a fontos, hanem az is lényeges szempont, hogy milyen könnyen és gyorsan lehet eltávolítani azokat az útból. A Mercedes ezért tavaly egy érdekes, csúszó emelőt szerkesztett, amely könnyű, ergonomikus, és az illesztési pontjai is a végletekig optimalizálva vannak a gyors és könnyű emelésre, és eltávolításra.

7. Az első szárny állítása

 

Ma már a kerékcserék elképesztően gyorsak az F1-ben, a szerelőknek tehát nem sok idejük van arra, hogy kisebb változtatásokat hajtsanak végre az autón. Ez különösen a 2011-es szezonban, a Pirelli gyorsan kopó abroncsai miatt okozott fejfájást. Az abroncsok karakteréből adódóan többször is szükségessé vált az, hogy a pilóták vezetési stílusa és a különböző keverékek miatt kisebb állításokat hajtsanak végre az első szárnyakon a kerékcserék alatt. Erre azonban csak 2 másodperc állt a rendelkezésre, így a korábban használt eszközöket újra kellett gondolni. Az eredmény egy olyan eszköz lett, ami valóban egy mozdulattal képes a szárnyat állítani.

„Ebben az évben mutatkoztak be az első szárny-állító mechanizmusok, mert a szárny állítása körönként fél, egy másodpercet is jelenthet a pályán. Ezen eszközök révén pedig az előre beállított változtatásokat 1 másodperc alatt végre tudjuk hajtani” – nyilatkozta Meadows.

 

8. Gyakorlás, gyakorlás, de ne túl sokat

Legendák keringenek arról, hogy a szerelők az egész telet a gyárak parkolóiban kerékcsere-gyakorlatokkal töltik, azért Meadows szerint a katonai precizitással megtervezett gyakorlást sem szabad túlerőltetni. „Minden versenyhétvégén 100 kerékcsere-gyakorlatot végzünk, három vagy négy etapban. De van egy határ, mert a csapat elfárad és csak rosszabb és rosszabb lesz munkájuk. A felszerelés sem könnyű, így néha elég egyezre a 20 kerékcsere-gyakorlat is. Az összes kerékcserét rögzítjük és kielemezzük. Ki volt a legjobb, ki balkezes, mi lesz a megközelítésünk a jövőben. A csapat azonban fantasztikus, nem bosszantja őket fel, ha valamiben változtatni kell, és igazán segítik egymást. Természetesen vannak néha problémáink, de a fiúk egymás vállára teszik a kezüket és újra nekiugranak.”

 

9. Tartsd az egyik szemedet az ellenfeleiden

A Formula-1-ben nem csak az ellenfél mérnöki megoldásait figyelik árgus szemekkel, de mindent, így az ellenfél kerékcserével kapcsolatos megközelítését is. Bár jelenleg úgy tűnik, hogy a bokszban a Mercedes GP van az élen ez azonban nem azt jelenti, hogy ne figyelnék azt, amit a többiek csinálnak. „Azt tudom mondani, hogy most mi vagyunk a mérce ezen a területen, így nem lepne meg, ha jövőre a kerékanya, vagy a légkulcs dizájnunk máshol is megjelenne” – nyilatkozta Vowles. – „De ez mindenkire igaz, tanulnod kell és meg kell értened, hogy mások miért gyorsabbak egy adott területen. Minden felvételt és adatot elemzünk, ami elérhető a számunkra, hogy megtudjuk, hogy hol vannak közel hozzánk a többiek, vagy éppen hol is gyorsabbak. Mi megértjük az ő technológiájukat, és ha szükséges, beillesztjük a mi megoldásaink közé.”

 

A Mercedes az év elején a Red Bull lézertechnológiáját tanulmányozta érdeklődve, de szerintük ez nem sokat hozna nekik. „A Red Bull négy lézert használt arra, hogy megfelelően pozícionálja a pilótáit, hogy az autók pontosan a szerelők keze előtt álljanak meg. Ez egy nagyon lényeges terület, ha a pilóta néhány centiméterrel pontosabban áll meg, akkor te gyorsabban tudod a légkulcsokat illeszteni. Én azonban nem látom a Red Bull rendszerének az értelmét, mert bár a szerelők munkáját megkönnyíted ezzel, de a pilótákét nem.”

10. Ne kergess rekordokat

 

Az F1-ben nem sokra mész azzal, ha a szerelőid egyszer az életben rekordot döntenek. Ennél ugyanis sokkal fontosabb, hogy minden egyes alkalommal jó szintet tudjanak hozni.

Vowles szerint „Így a kiegyensúlyozottság fontosabb, mint a rekord. Ha komolyan akarnánk, még több tizedet is faraghatnánk az időkből egy-egy tökéletes kerékcserénél, de a futam alatt ezen nem nyernénk. A fontos az, hogy kiegyensúlyozottan a többiek előtt legyél.”

 

És bizony a Mercedes minden területen jó volt 2011-ben, Koreában például az első kerékcserénél 2,43 másodperc alatt végeztek Michael Schumacher négy gumijával, míg a csapat számításai szerint ideális körülmények között gyakorláson akár az 1,9 másodperc is elérhető lenne – elméletileg.

Már most elértük tehát a kerékcserék határát?

 

A Formula-1-ben sohasem fogadták el, hogy valami nem lehet gyorsabb, bár Vowles szerint a kerékcserék elérték a végső határt. További jelentős fejlesztése ennek a területnek már nemcsak, hogy a fizika határaiba ütközik, de tulajdonképpen forráspazarlás lenne, így szerinte a 2 másodperc körüli csere lesz a végső állomás. „Úgy gondolom, hogy további három, vagy négytizedet tudunk találni még ahhoz képest, ahol most vagyunk. Szerintem 2012-ben is sikerül előrelépnünk, így remélhetőleg meg tudjuk majd tartani a vezető szerepünket. Egy kerékcserénél négy tized nyerése minket nem érdekel, mi az átlag tekintetében szeretnénk négy tizedet javulni.”

A szabályok korlátai, így az automatikus emelők tilalma miatt azonban nagyon kevés hely van már a fejlődésre. „A légkulcsok területén már nem sok mindent tudunk fejlődni. Jövőre megváltozik a felhasználható gáz, de szerintem így is jobbak leszünk ezen a területen. A másik terület, ahol javulni lehet még az a kerekek dizájnja. De összességében 10-15 olyan apró terület van, ahol lehet még valamit találni. Az FIA azonban erősen korlátoz bennünket, más sorozatokban vannak olyan technológiák, amikkel fél, vagy akár egy másodpercet is javulhatnánk, de ezek az F1-ben nem megengedettek. Ha például csak az automatikus emelőket vesszük, ezekkel azonnal két ember reakcióidejét tudnánk kiküszöbölni.”

 

A Formula-1-ben azonban nem könnyű az élen maradni, így a Mercedes GP-nek is sok dolga van, ha jövőre is a legjobbak között akar lenni a bokszban. „Az F1-ben a csapatok állandóan fejlődnek, így bár idén a kerékcserék tekintetében a legjobbak között voltunk, ha jövőre nem teszünk semmit, akkor átlagosak leszünk, mert a többiek előrelépnek. Ezért már keressük azokat a dolgokat, amikben jövőre javulhatnánk” – nyilatkozta a Mercedes GP csapatvezetője, Ross Brawn.

Formula.hu

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!