Hírek : A második jégkorszak |
A második jégkorszak
Noncsi 2011.12.29. 20:38
Ronald van Dam írása
Egy másik korábbi világbajnok tér vissza a Formula 1-be. Két év WRC-ben eltöltött "hobbitevékenység" után Kimi felismerte, hogy hiányzik neki a "kerék-keréknek", azaz a kocsi-kocsi, test-test elleni versenyzés. Újra meggyulladt Kimi titkos lángja.
Amikor Kimi Räikkönen bezárta a Formula 1 ajtóit 2009 után, egy pillanat erejéig sem látszott úgy, hogy valaha is visszatér az autóversenyzés királykategóriájába. A harmadik szezonja a Ferrarival elég nehézkes volt.
A Repülő Finn csak 1 győzelmet, 4 dobogós helyet, egy említésre sem méltó 12. helyet az utolsó versenyén szerzett, az összetett pontversenyben pedig csupán a 6. lett.
Egy egyedüli, Spa-i győzelem persze igencsak említésre méltó volt.
A Ferrarinak azonban ez nem volt elég. Leszerződtették Fernando Alonso-t. Nem Felipe Massa-nak, hanem Kimi Räikkönen-nek kellett átadnia a helyét Alonso-nak.
"Csak akkor maradok az F1-ben, ha jó ülést kapok" - mondta Kimi, felismerve azt, hogy az összes ilyen ülés foglalt volt. Azonban ő kimerült a kötelezettségekben, amit az F1-beli pilótaszerep jelentett.
Kimi nyilvánvalóan sosem volt a sajtótájékoztatók, újságírói interjúk, szponzori tevékenységek, és minden ilyesmi kötelezettségének szerelmese.
Az írók tudták ezt jól. 2004-ben megkaptam azt a kivételes lehetőséget, hogy beszélgessek azzal a sráccal, akit csak "Jégembernek" neveztek, rengeteg kérés, kérlelés után. A sráccal, akinek majdnem gyerekes hangja volt.
A beceneve nem csak a vezetési stílusára illik, hanem a jeges nyugalomra is, ami a beszélgetéseiből sugárzik. Egy brit kolléga sok szerencsét kívánt. "Ismeri főnök a Száll a kakukk a fészkére című filmből az indiánt?" - kérdezte. "Ő többet beszél, mint Kimi, pedig nem tud beszélni."
Räikkönen ekkor a 4. szezonját töltötte a Forma 1-ben, a harmadikat McLaren színekben. Abban az évben, amikor a Mercedes motorok sorra megadták magukat. Az interjú pillanatában a 4. motor dobta be a törülközőt. Hozzátett még ehhez az is, hogy egy olasz újságíró a csoportunkból a Ferrari megbízhatóságával és Michael Schumacher győzelmi sorozatával hetvenkedett, megfűszerezte a dolgokat. Ahogyan majd látjátok, ez egy nehéz interjúnak ígérkezett. Első kérdésem így hangzott: hogyan jellemeznéd a szezont idáig, Kimi? Kimi válasza: "Nehéz."
Így ment ez legalább tíz percig. 10 perc, amelyben a McLaren pilóta néha túl nyomatékosan nézett az órájára. A McLaren PR-munkatársnője mentett meg minket a szenvedéstől.
Räikkönen sietett a menyasszonyához, Jenni Dahlman-hoz, az akkori Miss Skandináviához, akivel napjainkban házasságban él, illetve a menedzsereihez is igyekezett, David és Steve Robertson-hoz.
A finn bólintott egyet a fejével, komisz mosollyal az arcán az irányunkba. Újra két újságíró illúziója vált semmissé.
Semmi stressz
Roppant hűvösnek és kifürkészhetetlennek nézett ki a nyilvánosság előtt, szenvedélyesség pedig a vezetéskor jellemezte a Jégembert. Más ember lett. Azt volt, már akkor is, amikor a Formula Renault-ban versenyzett, Angliában. 1999-ben, ezen verseny téli szériájának első négy versenyét zsinórban megnyerte, majd 2000-ben bezsákmányolta az első bajnoki címét a British Formula Renault bajnokságban, miután megnyert a 10-ből 7 versenyt. Összességében megállt 13 győzelemnél (a 23 versenyből), ami azt jelenti, hogy a győzelmi aránya 56% volt.
Ebben az időszakban a tehetséges finn a holland ex-pilótával, Gerrit van Kouwen-nel utazott, aki egy volt az első emberek közül, akik csiszolták az -akkor még - érdes gyémántot.
2004-ben van Kouwen ezt nyilatkozta Räikkönen-ről egy magazinban: "A tehetség, a parázs akkor mutatkozott meg Kimiben, amikor először próbálta az autót, ami neki készült. Kérdeztem, hogy megfelelő-e a távolság a kerekek és a pedálok között, illetve változtassunk-e valamit rajta, de ő csak annyit mondott: "minden rendben".
Az első futamán a leggyorsabb köre csak két másodperccel maradt el a gyári autót vezető van Diemen-étől. Hihetetlen!
Az első mugellói tesztjén fél 9-kor kellett a pályán lennünk. Előbb akartam elindulni, de Kimi azt mondta nekem: 'Ébressz fel 10 perccel 8 után!".
Mindenki zaklatott az első Formula 1 tesztje előtt, ezt vártam Kimitől is. Ő azonban beugrott a kocsijába, majd azonnal egy világbajnoki időt autózott.
A második tesztnapon Peter Sauber is eljött a pályára, megnézni Kimit. Peter először csak egy tesztelési szerződésben gondolkozott, de Robertson-ék azt mondták: 'adj neki egy ülést, készen áll rá'.
A tudatos újságcikk előtt beszéltem Kimi menedzserével, Steve Robertson-nal. Ő így írta le Kimi tehetségét: 'Az ok, amiért Kimivel dolgozok az ő hihetetlen megítélése, amikor még csak a karrierje kezdetén állt, még csak szimatolgatta az autóját. Különbség van a jó és a nagyon jó között, de ahol én az első kategóriában voltam, Kimi a saját ligájának egyik kategóriájában volt.'
A többi történelem. Ideiglenes szuperlicenszet kapott az F1 autó vezetéséhez (Max Mosley először látni akarta Kimit, mielőtt elkezdett hinni benne). Kimi 21 éves újoncként az első nagydíján 6. helyet, ezzel pontokat szerzett a világbajnoki pontversenyben.
A Forma 1 berkeibe belépett egy elképesztő tehetség. A McLaren melegen megköszönte Sauber-nek a tehetség kiszúrását, felkarolását, és azért is hálálkodott, amiért a fiatal finnt végigvitték a 2001-es szezonon. Räikkönen 5 szezont vezetett a McLaren-nél, amelyek folyamán 9 GP győzelmet aratott, és beszorította magát a bajnokságban Schumacher mögé 2003-ban és 2005-ben.
Partiarc
Schumacher átmeneti nyugdíjazása megnyitotta Kimi előtt a Ferrari kapuit. Ron Dennis valószínűleg nem hullajtott könnyeket ez miatt. Kimi igazi, hamisíthatatlan parti-állat lett.
Nem kellett figyelnie a pénzére, mivel sokat keresett. Állítólag Kimi egyszer ellátogatott egy londoni sztriptízklubba, ahol úgy vélte, hogy a hölgyeken túl sok ruha van. Kimi úgy döntött, hogy ő maga fog sztriptízt bemutatni, ám a kidobólegények ezt nem díjazták túlzottan, és azt tették, amit kellett nekik. Ennek ellentétét akarta Steve Robertson az emberek előtt körvonalazni: "Kimi egy csendes srác, aki a nappalijában pihen és dvd-zik Jennivel. Nem szeret társaságba járni, inkább rendel, minthogy drága éttermekbe járjon. Valójában Kimi otthonülő típus."
Kimi átigazolása a Ferrari-hoz egy nagyszerű dolog volt. Az első szezonja egy közvetlen visszavágás volt, gúnyosan elégséges, mert az örökösei a McLaren-nél nem akartak egymásnak segíteni, elszedték egymás elől a pontokat. Azzal, hogy Kimi megnyerte az utolsó 2007-es, Sao Paulo-i GPt, egy ponttal Alonso és Hamilton előtt, a visszavágást, a küldetést a finn sikeresen végrehajtotta.
A következő két év szörnyű volt, Räikkönen nem mutatott fel semmit. A Ferrari flörtölgetett Alonso-val, aki akkor újra a Renault pilótája volt. Kimi ugyan néhanapján nyert futamot (Malajzia és Spanyolország) 2008-ban, illetve Spa-ban 2009-ben, de a tűz kialudt benne, amiben az is nagy részt vállalt, hogy a Ferrari nem túl jó autót tett alá.
A Scuderia a 2010-es szezon előtt - ahogy várható volt - bemutatta Fernando Alonso-t, nem volt hely a 2007-es világbajnok számára. Kimi nem is nézett ki úgy, mint aki vágyakozna arra, hogy harcoljon a spanyol ellen. Ő már megmutatta, hogy mire is képes. Úgy, mint Felipe Massa-nak, Kiminek is volt érvényes szerződése, de Massa maradhatott, Kiminek pedig szépen megköszönték a szolgálatait. Miután ez megtörtént, Kimi lett a legjobban fizetett F1 pilóta, akinek nem volt ülése. A Ferrari egy évi fizetést adott azért, hogy távozzon. "Köszönök minden támogatást és szurkolást az elmúlt három évért, amit a Scuderia Ferrari-nál töltöttem" - twittelte 2009. október 1-jén. Attól kezdve csend övezte a finnt.
Bepillantás
Távol a nyomástól, az elő-nyugdíjazása alatti pihenésben Kimi úgy döntött, hogy olyan dolgokat csinál, amit szeret. Három szezont eltöltött a WRC-ben. Kettőt a Citroen-nél, és egyet a saját csapatánál. A jordániai pontszerzésével (ahol 8. lett) Carlos Reutemann után Kimi lett az első, aki F1-ben és WRC-ben is pontot tudott szerezni. Nyilvánvalóan szórakozást jelentett neki a rally, néha szerzett pontokat, de rendkívüli eredményt nem ért el. Az utolsó WRC kirándulása egy harmadik, egymást követő nyugdíjazással ért véget. Attól kezdve kimi valószínűleg azt gondolta, hogy 'végeztem'.
A NASCAR-os szereplése az államokban nem úgy nézett ki, mint egy fontos lépés a karrierjében. Az utolsó NASCAR versenyén (ami 2011. 5. 28-án került megrendezésre) Kimi 27. helyen végzett, a kocsija alatt mások autójának darabjaival, és egy büntetéssel, amit "boxutca-gyorshajtásért" kapott.
A NASCAR-os kirándulása pénzbeli juttatásokat nem hozott neki, de bepillanthatott ebbe a világba is.
"Hiányzott a test-test elleni versenyzés, ami sokkal nagyobb szórakozást jelent, mint az óra ellen vezetni, ahogy a WRC-ben kell." Kimi csak pihenni akart, és kerék-a-keréknek harcokat vívni.
Végül kétéves tweet-csendet szakított meg 2011. november 29-én: "Üdv mindenki, sok idő telt el, de újra itt vagyok! Többre számítok innen a jövőben."
Ő épp akkor írt alá egy kétéves szerződést a Lotus-Renault-tal, ami a következő szezonban Lotus néven fog futni. Kimi tőle megszokottan reagált a hírekre: "Kaptam egy hívást bizonyos F1-beli emberektől. Megegyeztünk, és most nagyon boldog vagyok."
A Lotus-Renault sajtóközleményében az állt, hogy Kimi magát motiváltabbnak érzi, mint valaha. Tehát ez nem lesz probléma a finn szerint. "Ellenkező esetben nem térdem volna vissza. Mindenki mindig a motivációmmal foglalkozik. Magamtól eltekintve tudom, hogy mit csinálok, és nem érdekelnek mások. Nem írtam volna alá a szerződést, ha nem élvezném az elkövetkezendő éveket. Soha nem vesztettem el a Forma-1 iránti szerelmem, de a körülötte lévő dolgokhoz sosem volt szenvedélyem." Ó, igen, még mindig olyan bőbeszédű!
Gerrit van Kouwen - A Formula Fordos időkből..
"Örülök neki, hogy Kimi visszatér, mivel nem láttam túl sok futamot az elmúlt néhány évben. Azzal a hírrel, hogy bejelentették Kimi visszatérését, biztossá vált számomra, hogy hébe-hóba ellátogatok egy-egy futamra. Vajon bölcs döntés-e a visszatérés? Mi a bölcs? Olyan ez az eset, mint Schumacher-é, ha Kimi élvezni fogja, miért ne?
Két év rallyzás után várhatóan kissé nyugtalan időszak jön Kimi számára. Azt gondolom továbbá, hogy Kimi rájöhetett magában: nagyon keményen kell ahhoz dolgozni, hogy a WRC bajnoka legyél. Nem hiszem, hogy mindent elkövetett ennek érdekében. Nem csak arról van szó, hogy minden útszakaszon a lehető leggyorsabban átjutsz; rengeteg más dolgot is meg kell tenned. Nem szabad elfelejtened, hogy olyan srácok ellen versenyzel, akik ezt csinálták egész életükben. Amikor az igazi, a vele született tehetséget nézed, Kimi legyőzhetetlen. Ő "a természettől kapott ajándékot", ahogy az emberek mondanák. Ezt tapasztalhatod akkor is, amikor mellette ülsz az autóban, mialatt közúton vezet. Olyan sima, ahogy ő vezet, és az a felbecsülhetetlen tudás. Sok fog az autóján múlni, remélhetőleg a Lotus jó úton jár a fejlesztésben. Hogyan fog boldogulni a gumikkal? Kimi olyan, mint egy autó. Egy autó, ami pontosan, agresszíven befordul. Amikor befordulsz, a kanyar már készen van. Schumacher is ilyen, de voltak problémái a gumikkal.
Olav Mol - F1-es kommentátor
"Szeretném viszontlátni a versenyző Kimi Räikkönent. Ő az egyike azon srácoknak, akikért nézzük az F1-et, bárcsak megszabadítanának minket Senna-tól és Petrov-tól, akik szintén ebben a világban vannak.
Sikeres lesz-e? Hát, ha ő szórakozásként kezeli, akkor nagyon jó szórakozás lehet. A kérdés az, hogy mit mondott neki a Lotus. Azt mondják, hogy tudják, hol tartanak, és ez a Renault nem a régi, nyerő Renault. Vannak olyan szóbeszédek is, miszerint Kimi valamiben ügyködik a Räikkonen-Robertson csapatért. Talán abban, hogy fiatal tehetségeknek fog lehetőséget adni a vezetésre. Számomra ez logikusan hangzik. Legalább a Lotus-nak van egy olyan pilótája, aki tudja fejleszteni az autót, mert Heidfeld, Petrov és Senna nem tudta.
A közelmúltban is vannak olyanok, akik (különféle kategóriákban) újra visszatértek. Ilyen például Jan Lammers esete, akinek 10 év telt el az utolsó futama és a visszatérése közt. Jacques Villeneuve visszatérése ugyan nem volt sikeres, de Nigel Mansell megállapította, hogy a kövér feneke nem passzolt többé az autóba. Michael Schumacher esete, nos, ebben az esetben sincs sok ok az éljenezésre.
Azonban Kimi egyike a legjobb pilótáknak, csak úgy, mint Alonso, Vettel és Hamilton. Már akkor megvolt bennük a lehetőség, amikor még csak hátulgombolósak voltak. Hiányzott a Forma 1 - mondja Kimi. Nem kell többé semmit bizonyítania. Az elvárások nem túl magasak, és talán ez miatt ez a legideálisabb időpont a visszatérésre. Pénzügyileg ő teljesen független, ezért csinálhatott korábban őrültségeket, mint a sztriptízklubos esete is volt. Azonban a finn már idősebb, és az ilyen dolgait maga mögött hagyta.
Az olyan srácok, mint Kimi vagy Schumacher úgy vélik, hogy az F1 a legjobb. Valami nagyon gyors négy keréken; nem találhatod meg ezt a világon sehol."
kimibolygó/Facebook csoport/C.C.
Formula1nl.magazine - 2012 Jan.
Fordította: Mystic! Ha elviszed, tüntesd fel a forrást!
|