Hírek : Max Mosley: Én teljesen másképp csinálnám... |
Max Mosley: Én teljesen másképp csinálnám...
Noncsi 2011.12.29. 13:55
Egy év múlva lejár a Formula-1-es csapatok és az FIA viszonyát, valamint a reklámbevételek elosztását szabályozó Concorde-szerződés. Max Mosley, az FIA korábbi elnöke azt javasolja Bernie Ecclestone-nak, ne a Ferrarival és a Red Bull-lal egyezkedjen; inkább a kiscsapatokat próbálja meg maga mellé állítani.
Egy év múlva, 2012. december 31-én lejár a Formula-1-es csapatok és az FIA viszonyát, valamint a jogdíj- és reklámbevételek elosztását szabályozó Concorde-szerződés. A Formula One Management (FOM) vezetője, Bernie Ecclestone a hírek szerint máris azon mesterkedik, hogy a FOTA-ból (Formula-1-es Csapatok Szövetsége) december elején kilépett két nagycsapatot, a Ferrarit és a Red Bullt maga mellé állítva kényszerpályára állítsa a többi istállót. Luca di Montezemolo, illetve Dietrich Mateschitz minden bizonnyal boldogan rábólintana akár egy új ellensorozat indítására is, ha Ecclestone újévi gratuláló telefonhívása során felejánlana néhány extra (tíz)millió dollárt arra az esetre, ha mellé állnak.
Nem ez lenne az első eset arra, hogy Bernie Ecclestone külön egyezséget kötne egy-két vezető istállóval. 2005 januárjában, amikor a többiek egy rivális versenysorozat, a GPWC létrehozásával fenyegetőztek, Bernie 12 millió dollárt ajánlott fel a Ferrarinak (és valamivel kevesebbet a Williamsnek) arra az esetre, ha kiválnak a formálódó ellenszériából, és hozzá csatlakoznak. Akkor a Ferrari elfogadta a „különbékét”, ezzel lényegében értelmetlenné tette a GPWC fennmaradását.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) korábbi elnöke, Max Mosley most úgy nyilatkozott, hogy ő Ecclestone helyében éppen fordítva közelítené meg a sportdiplomáciát. A FOTA-ból nemrégi kilépett nagyok helyett éppen a kiscsapatokkal egyezkedne, így kiszélesíthetné támogatói bázisát.
„Ha én lennék Bernie helyében, egyenlő részben osztanám el a bevételeket a legjobb négyen kívül eső csapatok között, amelyeket így magam mellé tudnám állítani. Akkor a nagycsapatok bármivel fenyegetőzhetnének, úgysem tudnának saját sorozatot indítani [a kicsik nélkül]” - fejtette ki Mosley a német auto, motor und sportnak adott interjúban. „Ha a nagycsapatok azután vissza akarnának térni Bernie és az FIA oldalára, azt mondhatná nekik: szívesen fogadunk titeket, de nem tudunk több pénzt fizetni. Ettől fogva csak a szponzorációs bevételeikre hagyatkozhatnának, ami egyúttal felzárkózási lehetőséget jelentene a kisebb istállók számára. A kicsiknél így a jelenlegihez képset több pénz maradna, a nagyoknak viszont kevesebb jutna.”
Miután az FIA még 2000-ben kötelezettséget vállalt a brüsszeli Európai Bíróságnál arra, hogy tiszteletben tartja az EU-ban érvényes versenyelőírásokat, illetve nem törekszik monopolhelyzet kialakítására, Ecclestone ennek értelmében idén még nem kezdhetne tárgyalásokat sem a Ferrarival, sem más csapatokkal. Miután azonban egy lejró szerződés meghosszabbítását újabb egyeztetések előzik meg, Bernie idejében gondoskodhat arról, hogy megfelelő helyzetbe hozza magát a 2012 késő őszére várható új Concorde-szerződés megkötése előtt.
„Bernie az európai versenytörtvények miatt nem jogosult arra felhasználni a szerződéseit, hogy monopolhelyzetbe hozza magát. Egy ellenszéria elindításához ugyanis szüksége lenne az FIA jóváhagyására. Bernie tehát ennél fogva egyetlen pályának, vagy csapatnak sem ígérhet biztos pozíciót egy konkurens sorozatban, és ugyanez vonatkozik a televíziós jogok értékesítésére is” – szögezte le Mosley az interjúban.
motorsportal.hu
|