Hírek : James Allison technikai szabálymagyarázata 2. rész |
James Allison technikai szabálymagyarázata 2. rész
Noncsi 2011.12.19. 15:06
Az FIA 2012-es új technikai szabályai nem is változtak sok ponton, azonban azok hatása messze jelentősebb lesz, mint amit az apró változtatásokból elsőre kiolvasnánk. A 2012-es szabályváltozásokat a Lotus Renault GP technikai igazgatója, James Allison elemzi.
Felfüggesztés
A felfüggesztés elemeinek (lengőkarok, nyomó rúd stb.) aerodinamikai hatását tovább szigorítják (korlátozott átmérő, szimmetrikus szakaszok, maximálisan alkalmazható szögállások stb.). Ez a kerekeket tartó függőleges elemekre azonban továbbra sem fog vonatkozni, így ott a tervezők fantáziája továbbra is szabadon szárnyalhat majd.
Padlólemez
Az autók padlólemezének továbbra is simának kell maradnia, ezért a korábbi +/- 5 milliméteres tűréshatárt - annak érdekében, hogy a csapatok ne gondoljanak arra, hogy néhány enyhe kontúrt visznek bele a padlólemez alakjába -, most +/- 3 milliméterre csökkentették.
Hélium
Az elmúlt években néhány csapat a kerékcseréknél használt légpisztolyokba a nagyobb teljesítmény elérése érdekében héliumot töltött. Bár a hélium révén a légpisztolyok ereje megnőtt, ez nagyon költséges eljárás volt ezért az FIA 2012-től betiltotta a hélium használatát.
Energiaelnyelő szerkezetek
Mindegyik autó oldalán egy energiaelnyelő struktúrát kell kialakítani, ami oldalsó gyűrődőzónaként funkcionál. Ezeket a szezont megelőző törésteszteken is vizsgálják, 2012-től azonban sokkal szigorúbb tesztnek kell megfelelniük. Az idei évtől kezdődően ezért már nem csak merőlegesen, de függőleges irányból is tesztelni kell ezen elemeket. Bár számításokkal már a tavalyi szezonban is bizonyítani kellett ez oldalsó energiaelnyelő zóna erejét, a 2012-es évtől azonban már fizikai teszten kell megmérettetniük. A várakozások szerint ez nem jelent semmiféle különösebb változást, mert a csapatok biztosak benne, hogy a korábbi számításaik is pontosak voltak.
Kipufogó
2012-től a kipufogó-diffúzor rendszerek betiltása miatt a kipufogó nyílások helyzetét megváltoztatják, és azok az autónak egy jól meghatározott helyére, a motorborításra kerülnek fel, így az autók kipufogó rendszerének az elhelyezése nagyon hasonló lesz a 2008 előtt használt kipufogó megoldásokhoz. Az új szabály ugyanakkor a kipufogó nyílás méretét és a kihajtás szögét is szigorúan szabályozza. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a kipufogó által korábban termelt leszorítóerő egy csapásra a múlté lesz, hiszen a csapatok már kinyitották Pandora szelencéjét és nem szívesen válnának meg a kipufogó rendszer által biztosított leszorító erőtől. Az új elhelyezés és a motorirányításban meghozott szigorítások azonban olyan helyzetet teremtenek, hogy ez a hatás 2012-ben biztosan sokkal alacsonyabb lesz, mint amilyen 2011-ben volt.
Technikai irányelvek
Az FIA sok éves gyakorlata szerint időről-időre ún. technikai irányelvek kiadásával segítette a csapatokat, amelyek iránymutatást adtak azzal kapcsolatban, hogy hogyan is működik szabályosan az autó, például az elektronika, vagy a szoftverek területén. Az idei évtől azonban a csapatok és az FIA közös erőfeszítése az, hogy ezeket a technikai ajánlásokat beépítse a technikai szabályok sokkal tartósabb és egyértelműbb szabálykörnyezetébe.
formula.hu
|