Hírek : James Allison technikai szabálymagyarázata |
James Allison technikai szabálymagyarázata
Noncsi 2011.12.09. 22:02
A Lotus csapat technikai igazgatója, James Allison a 2012-es technikai szabályváltozásokat és azok lehetséges következményeit tekinti át.
Alacsonyabb orr
Az új szabályok értelmében 2012-től a Formula-1-es versenyautók orra 550 milliméterrel lehet magasabb, mint a referencia pont (az autó padlólemezének legalacsonyabb pontja). Az idei szezonban ez még 625 milliméter volt, ez azt jelenti, hogy 2012-től a versenyautók orra határozottan alacsonyabb lesz, mint a pilótafülke oldalának a magassága, ez pedig bizonyos ütközéseknél megvédi a pilótákat, hogy az ellenfél versenyautójának orra veszélyt jelentsen a pilóta védelmét biztosító túlélőcellára.
Panelek
A pilóták jobb védelme érdekében az autókat bizonyos az FIA által homologizált „panelekből” kell építeni a jövőben. A pilóta jobb védelme érdekében ez azt jelenti, hogy az autók oldalsó ütközőzónája például nem lehet alacsonyabb, mint 550 milliméter.
Nyílások és az aerodinamika
A szabálykönny 3.8.5-ös pontja most már egyértelművé teszi, hogy a hátsó felfüggesztés és a karosszéria találkozásánál lévő nyílásokat nem lehet aerodinamikai célból felhasználni. Korábban a csapatok ezeknél a nyilasoknál például hullámos felületeket alakítottak ki az aerodinamikai hatékonyság növelése érdekében.
Súlyelosztás
A 2011-es szezonban az új Pirelli abroncsok miatt bevezetett fix súlyelosztás (első tengely 45.5-46.7%, hátsó tengely 53.3-54.5%) tulajdonképpen bevált, ezért az összes csapat egyetértett annak a megtartásában.
Kerékláncok
A 2011-es szezontól kezdve minden keréknél a felfüggesztés elemein belül összesen négy kerékláncot kell alkalmazni a kerekek balesetek esetén való helyén tartása érdekében, a technikai szabályzat 10.3.6-os pontjának megfogalmazása azonban egy kicsit ügyetlenre sikeredett, így nem volt világos, hogy mindegyik kerékláncnak külön rögzítési pontot kell e készíteni a karosszérián. A 2011-es megegyezés szerint igen, ezért a technikai szabályzat szövegét is egyértelműbbbé tették.
A FOM kamerái
Az új 20.3.4-es cikkely rendelkezési a FOM kameráinak az elhelyezését is megváltoztatták. Az elmúlt években már láthattuk a FOM kameráit feltűnni az autók orrán, amik azonban inkább csak az első szárnyak működéséről adtak képet, ezért a jobb felvételek érdekében jövőre megváltoztatják majd az orr kamerák elhelyezését, hasonlóan fognak eljárni a légbeömlőn található kamerákkal is annak érdekében, hogy a szép felvételek oltárán a csapatoknak ne keljen feláldozniuk a leszorító erő egy részét.
formula.hu
|