Hírek : Szabályváltozások FIA módra |
Szabályváltozások FIA módra
Noncsi 2011.12.08. 15:57
A Formula-1-et irányító testület ismét nagyot alkotott. Kérdés, hogy ezt rajtuk kívül más is így látja-e.
Az FIA hivatalos oldalán közzétett 2012-es szabályváltozások között vannak, amik üdvözlendőek és van olyan, ami erősen kifogásolható. Elégedettségre ad talán okot a biztonsági autós szabály megváltoztatása és az, hogy a szezon előtti tesztekre már csak az összes törésteszten átment versenygépekkel érkezhetnek meg a csapatok.
Ennek értelmében 2012-től mielőtt a biztonsági autó elhagyja a pályát, a lekörözött versenyzők visszavehetik a körüket. Ezzel biztosítják azt, hogy az élbolyban haladók rajtját ne akadályozzák meg. Idén is láthattunk rá példákat, hogy ez milyen problémákat okozott.
Gondoljunk csak bele. Ha az élen álló pilóta – az esetek többségében ugye Sebastian Vettelről beszélünk – és a második-harmadik helyen autózó versenyzők közé nem ékelődik be egy, esetleg több lekörözött autóversenyző, talán lett volna esély a mezőny elengedése után némi támadásra, akcióra. Hiszen az élen haladó pilóta által kiautózott előny a biztonsági autó mögött semmivé válik, így nem kell kőkemény másodperceket ledolgozniuk az üldözőknek. „Egyszerűen” csak támadnak, ha jól kapják el az új rajtot.
Ugyanúgy korrekt döntés minden bizonnyal az is, hogy az a csapat, melynek autója nem teljesítette az összes töréstesztet a szezont megelőző tesztekig, ne vehessen részt azokon. Ha a csapatok 90%-a határidőre tudja teljesíteni az elvárásokat, akkor a többi csapatnak is kutyakötelessége lenne tartani magát a határidőkhöz. Ez a kis játék az idővel kémkedésre, további fejlesztésekre, még több spekulációra adhatott időt illetve lehetőséget.
Azonban van egy szabály amivel ismét bakot lőttek, ez így szól: „az ideális ívet védekezés miatt elhagyó autók nem sorolhatnak vissza a következő kanyarig az ideális nyomvonalra.” Miért akarják korlátozni a védekezések lehetőségét? Ettől tényleg több előzést fogunk látni? Miért ne kelljen az üldöző pilótának megharcolni a jobb pozícióért? Korrekt dolog ilyen hátrányba hozni azt a versenyzőt, aki meg szeretné tartani a kiharcolt pozícióját?
Példának okáért a Schumacher-Hamilton monzai klasszikust (http://www.youtube.com/watch?v=p3AGhntqzjU) hozzák fel, mintha az a párbaj, amit a két világbajnok lefolytatott, valamiféle nem kívánatos elem lenne. Őszintén, nem az ilyen párharcok adják a Forma-1 sava-borsát? Nem hiszem, hogy maguk a versenyzők ujjonganának az örömtől, hogy az üldözött szerepében nem térhetnek vissza az ideális ívre.
Ez olyan, mintha eleve feltartott kézzel kellene felállniuk a rajtrácsra. Mi lesz akkor, ha betartják a srácok ezt a szabályt és túl sokáig maradnak a pálya poros oldalán, ennek köszönhetően megpördülnek, esetleg kicsúsznak? Főleg Monacoban okozhat ez komoly problémát…
Látható, hogy az FIA próbál tenni valamit az előzések és a pályán lévő akciók növelése érdekében. De úgy tűnik, mintha maga a szervezet már túlságosan távol került volna versenyzőtől, nézőtől egyaránt. Néha az az érzésem, hogy következetlenül hozzák meg a szabályokat, egyáltalán nem átgondolva azokat. Talán már nem elég ittasak a benzingőztől, nem a szenvedélyük ez a sport, a viadal. Mindenesetre a mostanában tapasztalható munkásságukkal kapcsolatban egy viszonylag régebbi filmrészlet jutott eszembe.
Még a Reszkessetek betörők 2 vége felé van egy jelenet, ahol az apuka, csemetéjéért aggódva szegezi a kérdést két recepcióshoz illetve egy londinerhez:
- Hát maguknál miféle idióták dolgoznak? – erre a rangidős recepciós büszkén kihúzza magát és úgy felel a talán költőinek szánt kérdésre.
- Csakis a legjobbak…
F1-Csatorna
|