Hírek : Biztonságos közúti vezetés: amikor az ellenfelek is összefognak |
Biztonságos közúti vezetés: amikor az ellenfelek is összefognak
Noncsi 2011.12.05. 20:12
Habár a 2011-es Forma-1-es évadnak már vége, a Forma-1-es pilóták nem állnak meg.
Igaz, hogy most nem a versenypályák aszfaltját róják, inkább a közutakon autókáznak és pihenik ki a nemrég magunk mögött hagyott évad fáradalmait. Minden bizonnyal ők is észrevették, hogy így tél derekán kissé csúszósabbak az utak, rosszabbak a látási viszonyok, amelyek komoly balesetveszélyt hordoznak magukban.
Éppen ezért egyre többen csatlakoznak az FIA által szervezett kampányhoz, melynek célja a biztonságos utak kialakítása és a biztonságos vezetés fontosságára való felhívás. Egy felmérés alapján kimutatták, hogy évente 1,3 millió ember veszíti el életét egy autóbalesetben, további 50 millió ember pedig súlyosan megsérül egy-egy ilyen balesetben.
Az esetek 90%-ában ezek a gyakran halálos balesetek a világ legszegényebb országaiban történnek meg. A halállal végződő közúti balesetek áldozatainak jelentős hányada a 15-19 éves illetve az 5-14 éves korosztályba tartozik. Hogy ezek a számok drasztikusan csökkenhessenek, több neves autóversenyző is támogatja a kezdeményezést.
„Örülök, hogy a támogatásomat kölcsönözhetem ennek a kampánynak. Fontos arra használnunk sportunk széles profilját, hogy kihangsúlyozzuk azokat a szörnyű baleseteket, amik a világ útjain történnek és még ennél is fontosabb számunkra, hogy segítsünk megoldást találni ezekre a problémákra.” – nyilatkozta Kimi Raikkönen még 2010-ben.
Sebastien Loeb szintén egyetértett a finnel ebben a kérdésben. „Támogatom ezt a kampányt és más közúti biztonsággal foglalkozó kezdeményezéseket. A közúti balesetek ugyanolyan szinten gyilkolnak, mint a malária és fontos, hogy hosszú távon magasabb szinten cselekedjünk a biztonságos utakért.”
A szervezet és a kampány célja, hogy 2020-ig bezárólag 5 millió ember életét óvják meg ezektől a balesetektől világszerte. Ennek érdekében az FIA létrehozott egy hálózatot: 5 kontinensen, 132 országban összesen 228 autóklub és nemzeti sportegyesület hívja fel a figyelmet a veszélyre, ad tanácsot a helyes vezetési technikákat illetően. Ezzel közel 60 millió autós és azok családtagjaik érdekeit képviseli különböző fórumokon.
Az FIA „Action for Road Safety” kampánya a megfelelő orgánumokkal is igyekszik felvenni a kapcsolatot. Az ENSZ-el együttműködve a nemzetközi és nemzeti kormányzati szinteken is javasolja az innovatív megoldások keresését-kutatását, mellyel még több életet lehet megóvni. 2009 novemberében az Orosz Föderáció adott otthont első ízben a közlekedésbiztonságért szervezett globális miniszteri csúcstalálkozónak, ahol az FIA klubtagjai és a nemzeti képviselők kart karba öltve szólították fel az ENSZ-t, hogy fogadják el az erre az évtizedre vonatkozó akcióprogramjukat. Ezt 2010 márciusában az ENSZ Közgyűlése meg is tette.
Más szempontból közelíti meg a témát Lewis Hamilton. A brit pilóta december 2-án metrózott egyet Londonban, arra hívva fel az emberek figyelmét, hogy hiába itt a buli szezon, ittasan ne üljenek volán mögé. Teszi mindezt a Johnny Walkerrel együtt, aki szintén évek óta hívja fel az ittas vezetés problémájára a figyelmet, saját „Join the pact” kampányán keresztül. Hogy minél nagyobb tömeget mozgassanak meg, még a finn kétszeres világbajnokot, Mika Hakkinent is sikerült megnyerniük felelősségteljes alkoholfogyasztási nagykövetüknek. Különböző rendezvényeken demonstrálják, hogy milyen súlyos következményekkel járhat az, ha valaki alkoholos befolyásoltság alatt ül volán mögé.
Egy szó, mint száz: ez csupán két szervezet a sok közül, akik azokra a veszélyekre hívják fel az emberek figyelmét, amik akkor érhetnek minket, ha autóba ülünk. Talán mivel egyfajta példaképektől, kedvencektől hallják azt a rajongók, hogy „ittasan ne üljünk autóba”, az „utat ne nézzük versenypályának”, „csatoljuk be a biztonsági övet” stb. hajlamosabbak vagyunk megfogadni ezeket a tanácsokat, főleg, hogyha jobban belegondolunk: ezeken az apró dolgokon életek múlhatnak. Szóval csak óvatosan.
F1-Csatorna
Én írtam. :-)
|