Hírek : SISAKKAMERA: A LEGNAGYOBB PROBLÉMA A VERSENYZŐK MAGÁNSZFÉRÁJA |
SISAKKAMERA: A LEGNAGYOBB PROBLÉMA A VERSENYZŐK MAGÁNSZFÉRÁJA
Noncsi 2011.12.05. 19:44
Három év után Sebastian Vettel bukósisakjára került fel ismét az apró kamera, melynek képeit a Brazil Nagydíj pénteki edzésén élvezhették a nézők. Az Arai munkatársa elmondta, hogy az aerodinamika mellett a versenyzők érzései gátolják leginkább a szerkezet rendszeres használatát.
Sebastian Vettel nem volt elájulva a sisakkamerától, melyet az évadzáró Brazil Nagydíjon tettek fel a kétszeres bajnok fejvédőjére, és mint a következőkből kiderül, a legnagyobb problémát pont a versenyzők érzései jelentik.
Peter Burger, az Arai szakembere a fejvédőre szerelt kamera kihívásairól beszélt a motorsport-total.com-nak:
„Az embernek nem szabad figyelmen kívül hagynia, hogy a kamerák az aerodinamikát is befolyásolják. Ezek egy további elemet jelentenek, melyek a légáram útjában állnak. A lehető legjobb pozíciót kerestük a számukra. Abban a pozícióban, ahol pénteken helyeztük el őket, nagyon kevés felhajtóerőről gondoskodtak.Ez nem volt drámai, de érezhető”- mondta a szakember a Sebastian Vettel bukósisakjára szerelt darabról.
Vettel sisakkamerája csak a pénteki szabadedzésen került bevetésre, mivel hosszabb távon, különösen egy egész futam során, ez a minimális légellenállás is fárasztó lehet a versenyző számára, és még egy problémával is szembe kell nézni:
„Minél prominensebb a versenyző és minél előrébb autózik, annál érdektelenebbek lesznek a képek”- utalt arra Burger, hogy a magányos körözés nem csak a versenyzőnek, hanem a nézőknek is könnyen unalmassá válhat.
Nem ez volt az első alkalom, hogy fejkamerával kísérleteztek a Forma-1-ben: 2008-ban David Coulthard bukósisakjára rögzítettek kamerát, szintén a Brazil Nagydíjon. Természetesen más szériákban is kísérleteznek a megoldással:
„Már egy pár alkalommal kipróbáltuk. Három évvel ezelőtt egy Porschéval kezdtük itt Sao Paulóban.”
Idén Giedo van der Garde a GP2 monzai futamán próbálta ki a szerkezetet, míg David Coulthard sisakján a szemellenző alsó kerete alá szerelték be a kamerát három évvel ezelőtt.
Nem elég az aerodinamikát tökéletesíteni ahhoz, hogy a látványos képeket nyújtó kamera versenyen is bevetésre kerüljön:
„Ez egy nehéz folyamat, ugyanis teljes mértékben homologizálni kell őket. Majd Charlie-nak (Whiting, az FIA versenyigazgatója – a szerk.) is egyet kell értenie, és utána bevethetjük őket a versenyeken is. A papírmunka el van végezve, mivel a bukósisakjaink teljes mértékben megfelelnek velük a szabályoknak.”
A kamera önmagában mindössze 10 grammot nyom, és kétoldalú ragasztóval rögzítik a sisakhoz, valamint egy vékony kábel továbbítja a jeleket.
„Amennyiben ez zavarná a versenyzőket a futamok alatt, akkor a legrosszabb esetben egyszerűen letéphetnék a sisakról. Ez nem lenne egy nagy probléma”- teszi hozzá Burger.
Jövőre ismét szeretnék bevetni a szerkezetet, de hogy mikor és hol, az végül leginkább a versenyzőkön múlik:
„A bukósisak egy nagyon személyes tárgy, és ha valaki úgy érzi, hogy a kamera zavaró érzést vált ki benne, akkor nem kényszeríthetjük arra, hogy viselje. Talán ez a legnagyobb probléma.”
F1-Live
|