Hírek : Räikkönen ajtaja mindenki előtt nyitva áll |
Räikkönen ajtaja mindenki előtt nyitva áll
Noncsi 2011.08.26. 19:15
...vagy éppen száll. - képletesen és szó szerint is!
Miután a finn világbajnok 2009-ben hátat fordított a Forma-1-nek, számos motorsport kategóriában próbálta ki magát. Immár 2 éve rója a Rali Világbajnokság szakaszait több-kevesebb sikerrel, de emellett már a NASCAR két kategóriájában, a motocrossban, valamint egy enduró versenyen is kipróbálta magát. A következő lépés pedig ha minden jól megy a 24 órás Le Mans széria lesz.
Zárójelben jelezném: ezen kívül még december második hétvégéjére is foglalt a 2007-es világbajnok naptára, ugyanis az előzetes hírek szerint részt fog venni a 2011-es ERDF Bercy Kart Masters-en, ami a világ első elektromos gokartversenyét illetve azok bemutatóját takarja.
De visszakanyarodva a fent említett három autósport-kategóriához. Múlt hét végén kaptak szárnyra azok a híresztelések, hogy a szerdai napon a spanyolországi Motorland Aragon pályán fog Kimi Räikkönen egy Peugeot 908-as autót tesztelni, mégpedig a 2012-es le mans-i évadra.
A PSA Peugeot Citröen igazgatótanácsának tagja nem erősítette meg és nem is cáfolta Räikkönen szerdai tesztjét, bár egy kis célozgatást megengedett magának. Elmondása szerint a Jégember, ha elég gyorsnak bizonyul még egy versenyzői ülést is magáénak tudhat 2012-re, mivel a jövő évi pilótákról még nem döntöttek. Ez a választás részükről nem lenne meglepő, hiszen a cég előszeretettel alkalmaz hírneves pilótákat a csapatánál, gondoljunk csak az 1997-es világbajnokra, Jacques Villeneuve-re, aki a 2007-2008-as évben erősítette a csapatot.
Apropó, Jacques Villeneuve. A francia úriembernek valamiért igencsak savanyú lehet a szőlő, mivel nemrégiben olyan kijelentést tett, hogy Kimi Räikkönen 2007-es világbajnoki címe pusztán a szerencsének köszönhető. Sőt, állítását még azzal is megfejelte, hogy a Jégembernél még Massa is jobb. Nos, Villeneuve már sokszor esett abba a hibába, hogy előbb járt a szája, minthogy gondolkodott volna előtte egy keveset. Szerencsére voltak, akik ezt helyette is megtették. Mika Salo és Heikki Kovalainen egyaránt védelmükbe vették a 2007-es világbajnokot.
„Nem hiszem, hogy ez egy sima szöveg volt Villeneuve-től. Ha így gondolja, van egy másik út is, amikor Villeneuvenek volt egy egészen kiváló autója, megnyerte vele a címet, de utána semmilyen eredménye nem volt.” – mondta Kovalainen a finn MTV3-nak. Erre lehetett még csattanós válasz, hogy a legutóbbi NASCAR Nationwide versenyen Villeneuve egész hétvégén a leggyorsabb volt, pole pozícióból indult, mégis a 27. pozícióban végzet 2 kör hátránnyal. - „Nem tudom, hogy ezt az epés megjegyzést csak kiragadták a kontextusból vagy személyesen Villeneuve-től jött. Nem ismerem őt személyesen. Lehet, hogy ez egy kicsit hülye nyilatkozat volt. Ezzel azt az érzést kelted, hogy vesztes vagy. Egy világbajnoki cím az világbajnoki cím. Nem a stílusra osztják a pontokat az F1-ben, szóval mindegy hogyan nyered meg a világbajnokságot, az mindig kemény dolog.” – folytatta Kovalainen.
Kovalainen arra is emlékeztette a nagyérdeműt, hogy Räikkönen több bajnoki címet is elvesztett McLarenes évei alatt, a megbízhatatlan autó miatt. Gondoljunk csak 2003-ra és 2005-re. Räikkönen remekül vezetett, viszont az autó nem volt elég megbízható, így sokszor technikai probléma hátráltatta a pontszerzésben. „Kimi sok esetben azért veszítette el a bajnokságot, mert az autója lerobbant. Kimi még 2-3 bajnokságot biztosan megnyert volna a vezetésével.”
Kovalainen gondolatmenetével talán még a legelvakultabbak is egyetértenek, de hát a Jégember hátat fordított a Forma-1-nek, miután a Ferraritól kitették a szűrét. Talán belefásult az egész F1-es világba, talán nem akart volna egy középszerű csapatnál versenyezni, talán ezért váltott kategóriát és inkább a WRC-ben versenyzik a Forma-1 helyett.
Persze mindez csak feltételezés, sok helyről, sok mindenkitől hallok olyan kijelentéseket, hogy a finn már csak teng-leng, a WRC-ben is csak bohóckodik, nem szállítja az eredményeket. Ő a flóra és a fauna legrettegettebb hőse a sorozatos bukásai és borulásai miatt. De most őszintén. Ki az, aki több mint 10 év formaautós versenyzés után kategóriát vált és egyből a csúcsra kerül?
Szerintem akik ezen az állásponton vannak, nem igazán ismerik a ralit, mint kategóriát. Vagy pedig másodrangúnak degradálják a Forma-1 után, és csak azt látják, hogy Räikkönen a 6-10. helyen vagy még hátrébb végez a versenyeken, esetleg még pontot sem szerez, mivel kiesik. Talán a mostani élmezőny, Loeb, Ogier, Hirvonen egyből a csúcson kezdték? Nem, ők is végigjárták a szamárlétrát, ők is buktak annyit, mint a Jégember, csak az talán nem kapott akkora nagy publicitást. Természetesnek vették a tanulóéveket, míg Kimi Räikkönentől, a Forma-1-es világbajnoktól mindenki egyből eredményeket várt.
Azzal talán nem számoltak, hogy itt a pályák közül 2010-es ralis karrierje kezdetén csak a finnországit ismerte, a többin még életében nem hajtott végig. Itinert készíteni nem tudott, azt még most is csak tanulja, ahogy még mindig vannak számára ismeretlen pályák. Ahhoz is hozzá kell/ett szoknia, hogy ebben a sportágban nem a szemére kell támaszkodnia, hanem a mellette ülő navigátorra, aki a fülére mondja a szükséges információkat. Ezek után pedig jelenleg ott tartunk, hogy a tavalyi két másodperc/km-es hátrányát idén már jelentősen csökkentette, a tavalyi versenyekhez hasonlított idei időeredményei javulást mutatnak. Eddig egyetlen versenyről sem távozott pont nélkül, még azokról sem, amik merőben újak voltak számára, mint például Jordánia, az egyik legkeményebb verseny a naptárban.
A múlt hétvégi németországi rali versenyen is a 6. helyen végzett, több defekt, kipördülés és ütközés után is. Igaz, előle is kiestek, de ez a Jégember teljesítményéből mit sem von le, hiszen ő nem esett ki. Ha kellett esőben, ha kellett nyitott ajtóval száguldozott végig a szakaszokon.
Ez pedig akárhogy is nézzük, szép teljesítmény, főleg ahhoz képest, hogy mivel 2011-ben már saját csapatával indult el a Rali Világbajnokságban. Ez kisebb költségvetést eredményez, mivel még a Red Bull is csökkentette szponzori támogatását (véleményem szerint nekik is csak Räikkönen marketing- és reklámértéke kellett, a Jégember Forma-1-es távozása után csupán ezt akarták meglovagolni). Így kevesebb tesztre, kevesebb versenyre elegendő az Ice One Racing forrása, többek között ezért is vonta vissza nevezését a soron következő Ausztrál Raliról.
Mindent egybevetve, a Jégember még Palik László egyik kérdésére is válaszolt, miszerint van-e olyan ember, aki látta már Räikkönen fogait? A Forma-1 elüzletiesedett, túlpolitizált világában ritkán lehetett a Jégembert szokott maszkja nélkül látni, esetleg nevetni. Ellenben a rali szabadabb világában már ez is előfordul, sőt, olyanra is akad példa, hogy minden mogorvaságát levetkőzve egy feltörekvő finn énekes, Arttu Wiskari debütáló videóklipjében vállaljon egy kisebb szerepet, természetesen ingyen. Nem mintha a mikrofon másik oldala annyira távol állna tőle. ( 31. másodperctől)
http://www.youtube.com/watch?v=KnTrdqg42-A&feature=player_embedded
|