Az oldal a finnek 2007-es Formula1-es bajnokával, Kimi Räikkönennel foglalkozik. Naponta frissülő hírek, csomó érdekesség, képek, videók, ikonok, hátterek....
Üdvözöllek a Kimi-bolygón! :D
Laurence Edmondson és Chris Medland, az ESPNF1 két szerkesztőjének az írását olvashatjátok a következőkben, amiben 10 olyan eset került a középpontba, amikor egy pilóta a mezőny hátuljáról az első helyig küzdötte magát.
Kimi Raikkonen, 2005-ös Japán Nagydíj
A 2005-ös szabályok értelmében egy garnitúra gumi állt a pilóták rendelkezésésre az időmérő edzésre és a futamra is, nem épp ez volt a Formula 1 történetének legnépszerűbb szabálymódosítása. A versenyeken viszont izgalmas pillanatokat is okozott. Ilyen volt az azévi Japán Nagydíj, ahol a szombati nedves viszonyok kicsit összekutyulták a vasárnapi rajtsorrendet. A futam végső győztese, Kimi Raikkonen a 17. helyről rajtolt, majd az első kör végén már a 12. helyen haladt és folytatta a felzárkózást miután a biztonsági autó bejövetele összerázta a mezőnyt. A világbajnok, Fernando Alonso csak egy hellyel tudott előrébbről indulni, a 16. helyről kezdte a futamot. Raikkonen jobb tempót diktált, mint Alonso Renault-ja. Alonso 290 km/h-ás sebességgel olyan előzést vitt véghez a 130R kanyarban Schumacher ellen, a külső ívről, amit azóta is nehéz elfelejteni. Raikkonen is csökkentette lemaradását és feljött a 2. helyre, 19 másodpercre Giancarlo Fisichella-tól. Végül az utolsó körben a Renault mögé került és megelőzte az olasz pilótát, így átvette a vezetést. A teljesítménye olyan lenyűgöző volt, hogy még Ron Dennis sem tudta könnyek nélkül kibírni a futam végén.
John Watson, 1983-as Amerikai Nagydíj
„Kevés volt a gumik hőfoka, ami miatt nem találtam a tapadást.” Ez úgy hangzik, mint egy tipikus versenyzői nyilatkozat, amivel Watson próbálja kimagyarázni a teljesítményét, ami csak a 22. helyre volt így elegendő a Long Beach-i pályán. Rosszul indult az egész hétvégéje, pedig szüksége volt a jó eredményekre, mert a madarak azt csiripelték akkoriban, hogy a helyére Alan Jones fog ülni. Pedig a Michelin abroncsai még keményebbek voltak, ami akár előnyt is jelenthetett a futamra. A 75 körös, kánikulában rendezett versenyre azonban ideális volt az abroncs. Watson így is a csapattársa, Niku Lauda előtt végzett az időmérőn és a két pilóta hamar felzárkózott a futam során. A 28. körben Lauda már a 3., míg Watson a 4. helyen haladt és fel is zárkóztak Jacques Lafitte és Riccardo Patrese mögé. Lauda remek tempót diktált, míg Watson inkább gumijaira vigyázott. A 33. körben Watson sikeresen megelőzte a csapattársát. „Niki nem akarta igazán, hogy megelőzzem.” mesélte a futamot követően. „De mindketten éretten viselkedtünk és tudta, hogy a gumik miatt előnyöm van.” Patrese hibázott, így mindkét Mclaren elhaladt mellette, majd Lafitte következett 30 körrel a verseny leintése előtt. Watson mindössze 70 perc alatt 22 helyet javított a hőmérséklet ellenére és a futam leintéséig meg is őrizte az előnyét. A verseny után sem tudta megmagyarázni, hogyan váltotta a reménytelen helyezést egy futamgyőzelemre: „A Michelin abroncsok legalább olyan keményen harcoltak, mint én, remélem őket is olyan zavarba hozta ez az eredmény, mint minket.”
Juan Manuel Fangio, 1957-es Német Nagydíj
Fangio a Nurburgringen hatalmas hátrány dolgozott le és ennek köszönhetően megszerezte élete 5. és egyben utolsó világbajnoki címét. Megszerezte a pole pozíciót, majd más versenystratégiát választott, mint a két Ferrari pilóta, Mike Hawthorn és Peter Collins, akik mögüle indultak. Fangio lágy gumit és félig teli tankot választott, amíg a Ferrari-k tele tankkal indultak, így ki sem álltak a boxba. Fangio így hamar a 3. helyre esett vissza. Kemény harc után sikerült összeszednie egy 22 másodperces előnyt mielőtt bejött a boxba Maserati-jával, a 11. körben. A kiállása kész katasztrófa volt, mégis csak kevesebb, mint egy perccel volt a két Ferrari-s mögött, amikor visszatért a pályára. Folyamatosan javította a köridejét, 7 nagyon gyors kört futott, az egyik körben 8,2 másodperccel volt gyorsabb, mint a pole pozíciót érő köre. Mind Collins-t, mind Hawhtorn-t is sikerült megelőznie két körrel a leintést előtt. Nem volt könnyű dolga, Hawthorn egészen a kockás zászlóig keményen támadta. Végül 3,6 másodperces előnnyel nyerte meg a futamot, ami Fangio utolsó és egyben egyik leggyönyörűbb győzelme volt.
Rubens Barrichello, 2000-es Német Nagydíj
Miután Rubens Barrichello a 18. helyet szerezte meg az időmérőn, nem volt sok esély arra, hogy futamgyőzelemre váltsa eredményét. Az addigi 8 évében a brazil pilóta 123 alkalommal rajtolhatott jobb helyről, a megjósolhatatlan mégis bekövetkezett a következő majdnem másfél órában. Barrichello remek teljesítményt nyújtott és a verseny első felében egészen a 4. helyig kapaszkodott fel. A hátránya viszon 30 másodperces volt az élen haladó Mika Hakkinen-hez és David Coulthard-hoz képest. A 26. körben egy elégedetlen Mercedes alkalmazott tört be a pályára, a biztonsági őröket kijátszva, akik üldözőbe is vették, miközben az autók pokoli tempóval haladtak a pályán. A versenybíróság azonnal a pályára küldte a biztonsági autót, a Mclaren mégsem hívta be pilótáit a boxba, hanem a pályán hagyták őket. Barrichello ekkor már túl volt a kiállásán és a 3. helyen haladt. Coulthard hamar kiesett a képből és már csak Hakkinen választotta el Barrichello-t a várva várt győzelemtől. a 35. körben eleredt az eső, amire Hakkinen és csapata azonnal reagált és bejött a boxba az esőgumikért. Barrichello azonban kinn maradt a pályán és minden erejét abba fektette, hogy az esős szektorokban vesztett idejét visszahozza a pálya szárazabb részein. A terv tökéletesen működött és a brazil pilóta megnyerte a futamot, majd a saját könnyeivel küzdködve állt fel a dobogó legfelső fokára.
Jim Clark, 1967-es Olasz Nagydíj
Ezt a futamot nem Jim Clark nyerte, azonban a tejesítmény, amit ott nyújtott, mindenképp helyet parancsol neki a listán. A világbajnokságot a Brabham pilótái vezették toronymagasan, Denny Hulme és csapattársa, egyben a csapat tulajdonosa, Jack Brabham. Ahhoz, hogy Clark életben tartsa világbajnoki esélyeit, meg kellett nyerni mind a 3 hátralévő futamot az évadból, csak így lett volna Hulme ellen esélye. Clark mindössze 0,3 másodperces előnnyel szerezte meg az első rajtkockát Brabham elől. A futamon megőrizte helyét, azonban egy defekt miatt ki kellett jönnie a boxba a 13. körben. A kiállás miatt Clark a 15. helyen, egy kör hátrányban találta magát. Miközben az élen haladó személye gyakran cserélődőtt, mivel Hulme, Brabham és Surtees ádáz csatát vívtak a monzai aszfaltcsíkon. A brit legendát ez sem riasztotta el és visszavette körét az élmenőktől. Hulme autója túlmelegedett és kénytelen volt feladni a versenyt, így Graham Hill állt a mezőny élére, de az olasz pálya az ő autóját sem kímélte meg és csatlakozott a kiesők sorához. Clark könyörtelen stílusban vezetett és 7 körrel a vége előtt beérte a versenyt vezetp Brabham-Surtess párost, akiket meg is előzött. Az utolsó körben a Lotus csapata már a boxutca falánál várta Clark-ot, azonban az autó megadta magát és a két rivális megelőzte, Clark így is a 3. helyen fejezte be a futamot.
John Watson, 1982-es Detroit-i Nagydíj
A kaotikus első detoroiti versenyen John Watson a 17. rajthelyét váltotta futamgyőzelemmé, a futamot újraindították, mivel az első rajt tömegkarambolt eredményezett. 1982-ben az új rajt azt jelentette, hogy a két különböző rajt eredményét összesítették. Watson-nak nagy előnye volt, mivel Good Years abroncsokat használt, ami lényegesebben jobban illett az aszfalthoz, mint a riválisoké. Összesen 15 másodperces előnnyel fejezte be a futamot a 2. helyezett, Eddie Cheever előtt, ami biztos győzelemhez juttatta.
Jenson Button, 2010-s Ausztrál Nagydíj
Sokan megkérdőjelezték Button döntését, amikor 2010-re csatlakozott a legendás Mclaren istállóhoz. Button azonban beintett a kritikusoknak, amikor második Mclaren-es versenyén briliáns győzelmet aratott az Ausztrál Nagydíjon. Kijátszotta riválisait és egy okos húzással a változó körülményekből profitálva behúzta a futamgyőzelmet. Az eső még a verseny elején eleredt és Button két teljs körrel hamarabb váltott intermediate gumikra a mezőny többi tagjához képest. Egészen a második helyig sikerült feljönnie, majd az ölébe hullott a vezető hely, amikor Sebastian Vettel a 26. körben, technikai hiba miatt a kavicságyban landolt.
Jackie Stewart, 1973-as Dél-Afrikai Nagydíj
Egy hosszas csata helyett, Jackie Stewart 7 kör alatt a 16. helyről egészen a vezető helyig jutott Kylami-ban. Kétségtelen, hogy a pozíció megszerzéséhez nagy segítséget nyújtott neki egy versenybaleset, amiben hárman is kiestek. A bátorsága így is lenyűgöző, hisz az előtte való napon, ő maga is balesetet szenvedett több, mint 290 km/h-ás sebességgel a Tyrell volánja mögött. Mivel ő volt a Tyrell elsőszámú pilótája, így Francois Cevert, a csapattárs szó nélkül elengedte maga mellett. Később, a Daily Express hasábjain a következő képpen vélekedett a dologról: „Ken Tyrell szerelői végigdolgozták az egész éjszakát, kicserélték a felfüggesztést Cevert autójában, hogy az én autómba kerüljön, majd jelentős változtatásokat eszközöltek a kocsim hátulján és ez megnövelte az autóm teljesítményét. A Tyrell a legjobb emberekkel dolgozik és hiába rajtoltam a 16. helyről, semmilyen problémám nem volt a futamon.” Stewart továbbá kiemelte a Cosworth V8-as motorjait és a Tyrell által végzett aerodinamikai változtatásokat: „Biztos vagyok benne, hogy az én autóm volt a leggyorsabb az egyenesben.” Kétségtelen, hogy a versenyen futott első 7 köre, élete legjobb körei voltak és hihetetlen sebességgel szerezte meg a futamgyőzelmet.
Michael Schumacher, 1995-ös Belga Nagydíj
Sokak számára ezen a versenyen bizonyította be Michael Schumacher, hogy a világ egyik legjobb pilótája. Egyrészről megmutatta, milyen gyors és tapasztalt, másrészről viszont számos támadási felületet adott kritikusainak a viselkedésével. Schumacher a 16. pozícióból kezdte meg a futamot, majd fokozatosan zárkózott fel. Miután kijött a boxból, a 2. helyen haladt, a Spa-i körülményekhez híven esni kezdett és Hill erre azonnal reagált, kijött a boxba. Schumacher szerencsét próbált a slick gumikon és átvette a vezetést. Damon Hill került a második helyre, de a gumiknak köszönhetően ledolgozta lemaradását és hamar a Benetton mögött találta magát. Azonban nem tudta megelőzni Schumacher-t, aki minden létező alkalommal szinte blokkolta Hill-t. Több alkalommal, a gyors kanyarokban, mint a Blanchimont és a Raidillon, a két versenyző kerekei össze is értek, ami már túlment egy bizonyos határon. „Michael nagyon-nagyon erősen védekezett, annyira, hogy még a kerekeink is összeértek.” mondta Hill. „Felőlem ez rendben van, amennyiben csak véletlen volt, de ha kiderül, hogy direkt csinálta, akkor igencsak dühös leszek.” A 3. helyet megszerző Martin Brundle a következőképpen reagált a történtekre: „Csalódott vagyok, hogy csak a 3. helyet szereztem meg, a második helyett. Remélem ez a páros legközelebb kicsit keményebben fog egymásnak menni a következő alkalommal…” Az FIA végül megbüntette Schumacher-t, aki egy versenyre szóló eltiltást kapott, de a futamgyőzelmét ettől függetlenül megtarthatta. Azt, hogy Schumacher mennyire viselkedett etikusan a versenyen, mindenki döntse el magának, de egy biztos, az egyik legnagyobb versenyét produkálta a Belga Nagydíjon.
Jenson Button, 2006-os Magyar Nagydíj
Ezt a Top 10-es összeállítást alapvetően Jenson Button Kanadában nyújtott teljesítménye inspirálta, így kicsit illetlenségnek tűnhet, hogy még az első futamgyőzelme is helyet kap a listán. Nem kérdéses, hogy egy nagyszerű győzelemhez, a kiváló vezetési képességek mellett jókora szerencsére is szükség van. Button a 14. helyről kezdhette meg a 2006-os Magyar Nagydíjat, de az időjárás és a biztonsági autós fázis segítségével a 2. helyen találta magát, Fernando Alonso mögött. Alonso szintén egy nagyszerű győzelmet készült aratni a 15. helyről indulva, azonban a katasztrófa bekövetkezett számára az 51. körben, amikor egy kerékanya véget vetett a versenyének. Button ezek után simán behúzta élete első futamgyőzelmét a 113. versenyén és bebizonyította azt, ami manapság is látunk tőle, ő az a fajta pilóta, akit az időjárás nem tud megállítani.