Hírek : Jordán Rali: A Közel-Keleten a ralisok |
Jordán Rali: A Közel-Keleten a ralisok
Noncsi 2011.04.12. 13:01
Sokat pihenhetett a világbajnoki ralimezőny a Portugál Rali után, ugyanis három héttel később, a hétvégén kerül megrendezésre a Jordán Rali.
Ez egy új rali, hiszen 2008-ban került be a világbajnokság versenynaptárába, s mindössze kétszer került megrendezésre (2008, 2010). Ez lesz a szezon negyedik versenye, ahol a csapatok sivatagos körülmények között küzdenek meg egymással. Érdekessége a versenynek, hogy a pilóták a rali nagy részét a tengerszint alatt teljesítik. Így, ez éles ellentétet jelent a felkészülésben a szezon eddigi versenyei és a Jordán Rali között.
A Jordán Rali több szempontból is különleges, s ezt most a csapatok a saját bőrükön is érezhetik. Egyrészt egyedülálló módon ezt a versenyt csütörtöktől szombatig tartják az iszlám hétvége miatt. Másrészt az egyiptomi és a szíriai zavargások miatt komoly logisztikai kihívást jelentett a felszerelések eljuttatása a verseny helyszínére. A pályabejárást hétfőn kezdték volna meg a pilóták, de a hajó, mely a legtöbb csapat felszerelését szállította lerobbant, így ezt csak később ejthetik meg.
Az esélylatolgatás nehéz a hétvégére, hiszen az eddigi két Jordán Ralit két különböző pilóta, Mikko Hirvonen (2008) és Sebastien Loeb (2010) nyerte meg. Ha Loeb nyer, idén ő lesz az első olyan pilóta, akinek két versenyen is sikerült győzedelmeskednie. Hirvonen esélyeit sem szabad leírni, hiszen már a 2008-as verseny előtt is elmondta, hogy mivel a jordániai utak a finnországi utakra hasonlítanak – persze hó és ugratók nélkül – előnyt élvez francia riválisával szemben. Ez így is lett akkor, hiszen az első történelmi Jordán Rali-győzelem a finn pilótához kapcsolódik.
Ami a murvás ralikra jellemző, az várható itt is. Így hátrányt jelent majd elsőként rajtolni a ralin. A rajtsorrend a világbajnoki ponttáblán elfoglalt helyek alapján alakul ki. Mivel Mikko Hirvonen és Sebastien Loeb megosztva állnak az első helyen, így azt nézik, hogy ki nyert először. Ez Hirvonen, hiszen ő ért célba elsőként a szezonnyitó Svéd Ralin. Ezáltal a Ford finnjét éri az a „megtiszteltetés”, hogy elsőként rajtolva söprögesse az utat fő riválisa, az utána rajtoló Sebastien Loeb előtt. A tiszta út előnyeit és gyorsaságát nem csak a címvédő francia pilóta, de a hátrébbról rajtoló riválisok is élvezhetik. A jordániai extrém körülmények tavaly oda vezettek, hogy a két fő rivális csapat, a Citroen és a Ford megállapodtak abban, hogy a jövőben mindkét fél számára még elfogadható taktikával versenyeznek.
A Jordán Rali előtt az angliai Oxfordban bemutatták azt a Mini WRC-t, amely idén hat világbajnoki ralifutamon fog rajthoz állni, először a május eleji Olasz Ralin. A csapat idén még csak tapasztalatokat gyűjt, s jövőre már a teljes szezonban próbál teljesíteni.
A rali
A rali útvonala szinte ugyanaz, mint eddig, csak a Power Stage kialakításának szükségessége hozott változást. A Power Stage egyébként a rali legutolsó gyorsasági szakasza (20.) lesz, s az ezen elért győzelemért extra három pont jár.
A 2011-es Jordán Rali három napon át tart, s 20 gyorsasági szakasz 333.04 km-t tesz majd ki. A teljes táv: 1008.89 km. Jordániában a rali főhadiszállása és a szervizpark a Holt-tenger partjánál helyezkedik el, a Föld legalacsonyabb pontján, 408 méterre a tengerszint alatt.
Formula.hu
|