Minden, amit a Mexikói Raliról tudni kell
Noncsi 2011.03.04. 18:23
A Mexikó Rali története
Az Amerika Rali vagy mai, ismertebb nevén a Guanajuato Mexikó Rali 1979-ben jött létre. A versenyt Mexikó két legnagyobb autóklubja – a Club Automovilístico Frances de Méxiko (CAF) és a Rally Automovil Club (RAC) – alapította meg az együttműködés szellemében. Eredetileg Mexikó állam adott otthont az eseménynek, amely egészen 1985-ig futott ott. Hat év távollét után a verseny 1991-től az El Paso de Cortes útvonalát követte, ami a két legnagyobb mexikói vulkán között futott. A CAF ezután másik koncepciót választott: egy rövidebb, de több speciális szakaszt magába foglaló verseny mellett tették le a voksukat.
Ezt az 1993-as eseményt Valle de Bravoban tartották Gilles Spitalier irányítása alatt és a Nemzeti Rali Bizottság a versenynek ítélte az „Év Ralija” címet.
Ekkor a Verseny Szervező Bizottsága átvette a hatalmat a rendezvény fölött és egy 24 órás futamot csináltak belőle, így maga a Rally America 1996-ig nem is került megrendezésre. A viadal nemzetközivé tétele ekkor kezdődött meg. A CAF az egész rendezvényt az ensenada-i határ közelébe költöztötte Baja Californiába, ahol 2 éven át rendezték meg a futamokat. Itt kezdett el a verseny nemzetközi hírnévre szert tenni, bezsebelni más országok elismerését.
A szervezők 1998-ban úgy döntöttek, hogy átnevezik és át is helyezik a rendezvényt Leonba, Guanajuatoba. Készítettek egy hosszú távú üzleti tervet amellyel a versenyt az FIA keretében rendezett Rali Világbajnokságba próbálták beinvesztálni, így 1999-2000 között különféle módszerekkel tovább növelték a verseny presztízsét. 2001 és 2003 között az FIA megfigyelőket delegált a futamokra, hogy felmérjék a viadal szervezése és lebonyolítása megüti-e az FIA által elvárt szintet. Szerencsére rendben minden a futamokon.
A 2003-as Corona Mexikó Rali – a 17. a rali történelmében – hozta el a döntő fordulatot. Az új létesítmények a Polifórum Expo Centernél úttörők voltak a maguk nemében, ebben a sportágban, mindez a „legtömörebb” utakkal kombinálva – ezek együtt azt eredményezték, hogy a Mexikó Rali a Rali Világbajnokság egyik sarokköve lett. A 45 fős legénység – 11 nemzet képviseletében – az egyik leglátványosabb megnyitó ünnepségét nyújtotta, amit valaha ebben a sportban láttak.
A Corona Mexiko Rali 2004-ben debütált az FIA által rendezett Rali Világbajnokságban – ezzel 16-ra növekedett a ralik száma a naptárban, valamint az új belépő a Rali Világbajnokság 3. állomása volt az első nemzetközi évadában. 2005 óta pedig úgy szervezik meg a világbajnokság naptárát, hogy a szezon első murvás-kavicsos versenye legyen. 2005-ben itt először tett Európán kívüli látogatást az FIA Junior Rali Világbajnokság (JWRC) csapata.
A teljes útvonal 2007-ben volt a legrövidebb, kevesebb, mint 850 km. Ez a Leontól kissé északabbra elterülő, hegyvidéki domborzatnak volt köszönhető. Ennek ellenére a „legrövidebb rali-táv” rekordját Mexikóban akkor futották meg, amikor a WRC-ben bevezették a maximálisan lefutható kilométerek számát, így az útvonal kb. 360 km lett. Kevesebb, 43%-a az „eredeti” távnak.
A Mexikó Rali profilja – A rali
A 2011-es Rali Világbajnokság kezdete igazán izgalmasra sikeredett Svédországban, ennek folytatásaként a hónap elején Mexikóban is megrendezésre kerül a 13 állomásból álló világbajnokság következő fordulója.
A Mexikó Ralit elsősorban a viszonylag csúszós – kavicsos utak, a hatalmas magaslati viszonyok valamint a magas hőmérséklet jellemzik. Ennél nagyobb ellentét már nem is lehetne a szezon első két rali futama között, hiszen Svédországban teljesen ellentétes körülmények fogadták a mezőnyt, mint itt, Mexikóban. Emlékezzünk csak vissza: havas-jeges utak, húsba vágó mínuszok, erdők mindenfelé.
A rali központja Leonban lesz, abban az országban, ahol 1970-ben és 1986-ban megrendezték a Foci Világbajnokságot. Mindezen sporttörténeti események ellenére, a Mexikó Rali csak 2004-ben csatlakozhatott a Rali Világbajnokság házigazdáinak sorába.
A verseny több dolog miatt is híres és lett a nézők-szurkolók kedvence: kezdve „tömör” útjaival - egyetlen szakasza sincs messzebb a főhadiszállástól 44 km-nél -, a látványos megnyitó ünnepséggel Guanajuatóban – a város az UNESCO a világörökség részévé nyilvánította – és a 1,5 km-es speciális nyitó szakasszal, ahol a Shakedown-t is lefutják a pilóták. Mindez több tízezer nézőt vonz mind a helyszínre, mind a tv képernyői elé, hiszen a helyi tv társaságok élőben közvetítik a versenyt. Idén pedig még különlegesebbé teszi a viadalt, hogy ezt az alig több mint egy km-es szakaszt macskaköves utcákon, alagutakban futják meg, mégpedig este, magas falak között.
Annak ellenére, hogy a Mexikó Rali hivatalosan kavicsos-murvás felületű versenynek van nyilvánítva, nem szabad megfeledkezni a 6 aszfaltozott szakaszról sem, bár ezek igen rövidek. Amellett, hogy Leonban is van egy utcai szakasz illetve ott található a teljes egészében fedett szervízpark, Äôs város versenypályája is otthont ad péntek illetve szombat este 1-1 szuper speciális szakasznak. A nap folyamán több szakaszt is lefutnak a versenyzők, de a szervezők azokra a rajongókra is gondolni szeretnének, akik csak este érnek rá a „szórakozásra” az egész napi munka után.
Azonban a szakaszok legnagyobb része még mindig a két hegység Sierra de Lobos és Sierra de Guanajuato útjain és a közöttük lévő völgyben találhatók, ezek pedig igen érdekes és veszélyes kihívást jelent bármelyik pilóta számára. Kezdve a laza szerkezetű, csúszós kavicsos utakkal, a nagy sebességű kanyarokkal, az utakat szegélyező apróbb sziklákkal, vízelvezető árkokkal és kisebb vízmosásokkal. A kockázat egyre nő.
Ugyanakkor ezek az akadályok triviálisnak tűnnek ahhoz képest, ami a legjobban megviseli mind a pilótákat, mind az autókat: van olyan szakasz, amelyet 2700 m tengerszint feletti magasságnál futnak, ez pedig a versenyző és autója állapotára is hatással van. A perzselő hőségben a motorok küzdenek azért, hogy ekkora magasságban egy csöppnyi lélegzethez jussanak, a fékek és a motorok könnyen túlhevülhetnek, ha a környezeti hatásoknak eleget téve, a hűtőrendszer bemondja az unalmast.
Összességében a pilóták 22 szakaszok vesznek részt, a teljes versenytáv pedig 364,87 km. Pénteken és szombaton 3-3 kavics illetve aszfalt borítású szakasz várja a résztvevőket és elmondhatjuk, hogy a szombat lesz a leghosszabb nap a versenyben: 158,65 km-nyi út várja a pilótákat.
Vasárnap lesz a Mexikó Rali záró napja, ekkor már csak 3 szakasz várja majd a versenyzőket, beleértve a Guanajuatoban futandó Power Staget, egy 8,28 km-es utcai szakaszt, amit a televízió élőben fog közvetíteni szerte a világon.
Ki lehet az idei győztes?
Miután a verseny győztese az elmúlt négy mexikói ralin Sebastien Loeb volt, őt tippelhetjük az idei futam nyertesének is a Citröen Total World Rally Team csapatában, egy DS3 WRC volánja mögött. Az teljesen világos, hogy mesterien sajátítja el, hogy hogyan lehet a lehető legjobban bevenni a nagy sebességű szakaszokat, ráadásul a regnáló világbajnok a hatodikként fog az útra hajtani az első napon, így valamivel „tisztább” szakaszok várnak rá, mint az előtte futókra.
Mikko Hirvonen 7 pontos előnnyel indul el a Mexikó Ralin, a Svédországban aratott győzelmét követően. Nem sok köszönet lesz a szakaszok megnyitásában, de a Ford „Repülő Finnjének” van már ebben a szerepkörben tapasztalata, ráadásul némi előnyt is jelent elsőként végighajtani a szakaszokon: viszonylag száraz körülmények között már tesztelték az autót. Míg a Citröen múlt héten Spanyolországban kissé nedves körülmények között futotta le a tesztet, addig a Ford csapata Portugáliában száraz körülmények között tesztelt. Így néhány adat már a rendelkezésükre áll, ami segíthet Hirvonennek némi előnyhöz jutni.
Hirvonen csapattársa, Jari-Matti Latvala a Ford Abu Dhabi Rally Teamnél szintén tesztelt egy napot száraz körülmények között Portugáliában, de egy zavaró incidens félbeszakította a teszt második napját: a kocsija totálkáros lett. A finn, aki a svédországi idénynyitón a harmadik helyen végzett, a sáros utakon elveszítette Fordja fölött az irányítást a sötétben, így a Fiesta RS olyan utakon gurult tovább, amin nem kellett volna. Szerencsére sem ő, sem pedig navigátora – Mika Anttila - nem szenvedett el semmilyen sérülést és Latvala fogadkozott, hogy ezt a bukást maga mögött hagyja, nem fogja engedni, hogy befolyásolja a versenyen nyújtott teljesítményét.
Mexikóban debütált Loeb újdonsült csapattársa, Sebastien Ogier, mégpedig 2008-ban, bár akkor még a Junior kategóriában versenyzett. Azonban annak ellenére, hogy nem volt úgymond hozzászokva az ilyen világszínvonalú versenyekhez, valamint semmilyen tapasztalata nem volt a mexikói körülményekhez képest, a francia megnyerte a junior kategóriát és ezzel egy világbajnoki pontot szerzett. Azóta Ogier is több tapasztalatot szerzett és kiemelte, hogy neki a kavicsos felület fekszik igazán, így azt várja, hogy „ragyogni fog”. Hogy a teljesítménye vagy csak az út, azt majd meglátjuk.
Petter Solberg szintén egy Citröen DS3 kormánya mögött vesz részt a Mexikó Ralin. A verseny korábbi győzteseként arra számít, hogy a norvégok láthatják majd, hogy a svédországi erős kezdés nem volt véletlen, erre a futamra is át tudta menteni a formáját. Solberg tesztelt egy keveset kavicson Franciaországban, még a múlt héten, de még mindig úgy véli, hogy kevés időt tudott eltölteni az új autó kormánya mögött. Egyébként ez az esemény lesz az első alkalom Solberg csapata számára, hogy a gyártók bajnokságában a névváltást követően részt vegyen, és esélye legyen arra, hogy bajnoki pontokat gyűjthessen a gyártók versenyében.
Az biztos, hogy a figyelem Mexikóban Mads Ostbergre fog irányulni. A svédországi rali hőse a második helyen fejezte be az idénynyitót és a 23 éves pilóta újoncként fog debütálni a mexikói futamon úgy, hogy az Atlanti-óceán másik végéről fog iderepülni: ugyanis emellett még a norvég rali bajnokságban is részt vesz, ahol a múlt hét végén rendezték meg a Finnskog Ralit. Bár ez aligha biztosította számára az ideális felkészülési körülményeket, Ostberg bebizonyította, elég okos ahhoz, hogy tudja: előbb-utóbb a további tudás és tapasztalat megszerzése fogja jelenteni az elsődleges célt, hogy egy komplett versenyző váljon belőle.
Az M-Sport Stobart Ford csapatának másik két versenyzője, a brit Matthew Wilson és a norvég Hening Solberg már törzsvendégnek számítanak Mexikóban és valószínűleg pontszerző helyen fognak célba érni. Legalábbis ha el akarják feledtetni kissé megbízhatatlan teljesítményüket, amit a Svéd Ralin nyújtottak.
Két pilóta is ezen a versenyen fog debütálni a WRC-ben: Federico Villagra és Evgeny Novikov. Villagra, egy többszörös argentin bajnok, aki a Munchi Ford World Rally Team kormányánál próbálja majd meg szállítani a pontokat és egész jó tapasztalatai vannak a mexikói szakaszokról.
Ugyanez nem mondható el az orosz Novikovról, aki egy hat versenyre szóló szerződéssel rendelkezik az M-Sport csapatánál és ezelőtt még soha nem versenyzett Mexikóban. Norikov egy évet kénytelen volt távol tölteni a WRC-től, de a megfigyelők sokat várnak tőle: a Rali Világbajnokság jövőbeni csillagának tartják. A 20 éves sofőr még nem jutott el odáig, hogy érdemben tesztelje a Fiesta RS-t, de navigátora, Stephane Prevot tapasztalataira számíthat.
Befejezésképpen, még meg kell említeni a többi, Fiestával futó pilótát is: az amerikai Ken Block-ot és a holland Dennis Kuiperst is, aki szintén most versenyzik először a mexikói szakaszokon. Mindenesetre Kuipers jó helyzetből várhatja a Rali Világbajnokság második fordulóját, hiszen az idénynyitón máris pontokat szerzett a FERM Powertools World Rally Team csapatának a gyártók versenyében.
Block tavaly vezetett először Mexikóban egy rali autó volánja mögött és teljesen le volt nyűgözve. Azt a versenyt még a régi generációs Ford WRC autókkal futották, de az amerikai már akkor meg megjegyezte, hogy az új Fiesta RS-t részesíti előnyben. Nos, majd meglátjuk, hogy mihez tud új járműjével kezdeni. Mindenesetre egy kitört bal első kerék máris hátráltatja.
Múltidéző – ez történt a tavalyi versenyen
Sebastien Loeb megszerezte negyedik győzelmét a Mexikó Ralin, akkori autójával egy Citröen C4-el. Petter Solberg csatázott talán a legtöbbet, először Loebbel a győzelemért, majd Ogierrel a második helyért. Dani Sordo a második számú Citröen volánja mögött kiesett a törött kormánykerék miatt, ezzel egy kis lélegzethez juttatva a Ford versenyzőit. Ennek köszönhetően Mikko Hirvonen és Jari-Matti Latvala a negyedik-ötödik helyen végeztek. Ken Block a 10. helyen állt, mielőtt a felfüggesztés törése miatt kiesett a versenyből és Kimi Raikkönen sem tudta befejezni a versenyt.
Hasznos tudnivalók
Árak:
Poliforum: a Rali központjában, Leonban található szolgáltatási park. Magába foglalja a Parc Ferme-t, a Szolgáltatási területeket, a gépátvételt, az éttermeket, az Expo területet és a vásárlási lehetőségeket. Napi költsége 30 peso / 2,30 $, ami kb. 448 Ft átszámolva.
Poliforum Szerviz Park (4 napra) + utcai szakasz: az utcai szakaszra 2 napig biztosít belépést, de a Szerviz Parkba mind a 4 napon biztosít belépést. 200 peso / 15 $, ami kb. 2920 Ft átszámolva.
Gold Belépő: Magába foglalja a biztosított helyet a Megnyitó Ünnepségen, egy „Alhondiga de Granaditas” nevezetű koktélt, autós iskolába való belépést, buszos szállítást a szakaszokhoz, a szakaszokon feltüntetett VIP-zónákba való belépést, sátor hozzáférést a Szuper Speciális Szakaszokon (étel-ital ellátás nem tartozik hozzá). Valamint tárlatvezetést a „Rally Campus”-on, biztosított hely a tribünök valamelyikén az Utcai Szakaszon, egy Mexikó Rali hátizsákot és a biztosított helyet a Záró Ünnepségen. Ez a jegy 3500 pesoba / 270 $-ba kerül, ami átszámolva 52.500 ft.
Platinum Belépő: ugyanazokat a szolgáltatásokat nyújtja, mint a Gold Belépő, annyi különbséggel, hogy a csütörtöki Ünnepi Megnyitó előtt magába foglal még egy ebédet Guanajuatoban valamint a rali többi napján a „Rally Campuson”, de a jegy tulajdonosai külön vendéglátásban részesülnek pénteken és szombaton a Szuper Speciális Szakasz mentén felállított sátrakban illetve az Utcai Szakasz VIP zónájában.
Szuper Speciális Szakasz – Általános belépő: kb. 15 km-re a leon-i Polifórumtól futják immár 4 éve a Szuper Speciális Szakaszt. Ez egy napi belépő, ára 70 peso / 5,50 $, ami átszámítva kb. 1070 Ft.
Szuper Speciális Szakasz – Tribün belépő: ülőhelyet biztosít a Szuper Speciális Szakasz mellett található tribünökre. Napi belépő, ára 110 peso / 8,50 $, ami átszámítva 1660 Ft.
Szuper Speciális Szakasz – Sátor belépő: Belépést biztosít a Szuper Speciális Szakasz mellett felállított sátrakba. Napi belépő, ára 300 peso / 23,50$, ami átszámítva kb. 4600 Ft.
Szuper Speciális Szakasz – VIP belépő: ára 1500 peso / 116$, ami átszámítva kb. 22.600 Ft.
A rali pontos programja:
Március 3. csütörtök:
- A Poliforum megnyitása Leonban, 18 óra 20 perces kezdettel
- Ünnepi Megnyitó 20 órakor
- Első Szuper Speciális Szakasz (1,05 km) megfutása, az első autó 20.06-perckor rajtolt el.
Március 4. péntek:
Helyszín
|
Időpont
|
Táv
|
Polifórum Szerviz Park
|
08.00
|
-
|
Alfaro 1
|
08.43
|
26.01 km
|
Ortega 1
|
10.16
|
23.83 km
|
El Cubilete 1
|
11.04
|
18.87 km
|
Leon Street Stage
|
12.12
|
1.33 km
|
Poliforum Service Park
|
12.49
|
-
|
Alfaro 2
|
13.47
|
26.01 km
|
Ortega 2
|
15.20
|
23.83 km
|
El Cubilete 1
|
16.08
|
18.87 km
|
Poliforum Szerviz Park
|
17.13
|
-
|
Szuper Speciális Szakasz 1
|
19.45
|
2.21 km
|
Szuper Speciális Szakasz 2
|
19.50
|
2.21 km
|
Összesen:
|
-
|
143.17 km
|
Március 5. Szombat:
Helyszín
|
Időpont
|
Táv
|
Polifórum Szervizpark
|
08.00
|
-
|
Ibarrila 1
|
08.54
|
29.90 km
|
Duarte 1
|
10.17
|
23.27 km
|
Derramedero 1
|
11.08
|
23.28 km
|
Leon Street Stage
|
12.11
|
1.33 km
|
Polifórum Szervizpark
|
12.48
|
-
|
Ibarrila 2
|
13.57
|
29.90 km
|
Duarte 2
|
15.20
|
23.27 km
|
Derramedero 2
|
16.11
|
23.28 km
|
Polifórum Szervizpark
|
17.56
|
-
|
Szuper Speciális Szakasz 3
|
19.43
|
2.21 km
|
Szuper Speciális Szakasz 4
|
19.48
|
2.21 km
|
Összesen:
|
-
|
158.65 km
|
Március 6. Vasárnap:
Helyszín
|
Időpont
|
Táv
|
Polifórum Szervízpark
|
07.30
|
-
|
Guanajuatito
|
08.28
|
29.13 km
|
Comanjilla
|
09.51
|
24.59 km
|
Guanajuato Power Stage
|
11.06
|
8.28 km
|
Poliforum Szervízpark
|
11.51
|
-
|
Díjátadó
|
13.00
|
-
|
Összesen:
|
-
|
62 km
|
Saját gyűjtés és fordítás! Ha elviszed, tüntesd fel a forrást!
|