Svédországi előzetes
Noncsi 2011.02.08. 15:04
A rali
A várakozásnak vége. Négy hónap telt el azóta, hogy Sebastien Loeb a wales-i ralin lezárta a 2010-es évadot, de a Rali Világbajnokság máris visszatért új műszaki előírásokkal, új autókkal, új csapattal és új vezetői felállásokkal.
Mindennek Karlstad város az alapja, melyet ismét az a megtiszteltetés ért, hogy otthont adhat az egyetlen igazi téli ralinak, február10 és 13-a között. Ráadásul már második éve, hogy Svédországgal kezdődik a Rali Világbajnokság, így az izgalmas szezon kezdet garantált.
Karlstad képezi azt a pontot, ahol Svédország leghosszabb folyója, a Klaralven átvág az ország legnagyobb taván, a Vanernen. Azt is mondják, hogy Karlstad Svédország legnaposabb városa. De míg Karlstadban zajlik az ünnepélyes rajt és a záró ceremónia – valamint két szuper speciális szakasz a város ügetőjén – addig a dicsőségért legnagyobb részben a varmland-i és dalarna-i erdőségekben kell megküzdeni, míg a szervizpark és a szolgáltatóközpont Hagforst repülőterén lesz berendezve, mintegy 85 km-re Karlstad-tól.
Svédország rali futama egy különleges keverékét igényli a sebességnek és a pontosságnak, mivel a versenyzők autóikat az utakat szegélyező fák és hóbuckák között fűzik át. Minden autó el van látva olyan különleges szegecselt gumiabroncsokkal, amik keresztülszáguldanak a felszíni havon, hogy azok az utat betakaró hórétegen áthatolva fogást találjanak a mindent beborító jégrétegen.
Annak ellenére, hogy a kocsiknak igen csúszós felülettel kell megküzdeniük, képesek elérni a 200 km/h-s sebességet is, így ez egy kihagyhatatlan esemény minden rali rajongó számára. Annak ellenére, hogy a hőmérséklet –20 fok körül is alakulhat, ez a verseny a Rali Világbajnokságnak egy olyan különleges futama, ami még a nézőket is ráveszi arra, hogy szembeszálljanak az extrém körülményekkel.
Az esemény csütörtök este veszi kezdetét Karlstadban, ahol a nyitó ceremóniát követően lefutják az első szuper speciális szakaszt, majd péntektől a verseny központi része a varmlandi- Torsby városa környékén lesz. Ezen a napon több extra is színesíti a palettát: a napi program részét képezi Vargasen szakasza, ahol többek között a Colin Crest ugrató is megtalálható – Colin McRae emlékére – plussz egy új szakasz, a Lovhaugen. Ennek az a különlegessége, hogy Svédországban kezdődik és végződik, azonban a szakasz bizonyos része áthatol a határokon, így a szomszédos Norvégiában is versenyt futnak az idővel a pilóták.
A résztvevők szombaton a dalarnai régiót veszik célba, olyan klasszikus szakaszokkal, mint például a Fredriksbergb és Sagen, ami Marcus Grönholm egyik személyes kedvence, tavaly részt is vett az eseményen. A hagforsi sípálya hosszában lévő aréna is meg fog jelenni a szombati útvonalon.
A vasárnapi szakaszok, köztük a Rammen és Torntorp Hagforshoz közel helyezkednek el. Az utolsó előtti szakasz Gustavsfors, amit 1980 óta nem használtak, így ez még egy utolsó, drámai csavar a versenyen. Ráadásul ezen a szakaszon fogják alkalmazni először a „Power Stage” koncepciót, ami egy új 2011-es szabály részét képezi. Azt a három pilótát, akik itt a leggyorsabbak tudnak lenni, bónusz pontokkal jutalmazzák.
Összességében a verseny 11 szakaszból áll, amit kétszer futtatnak le, így a teljes táv 351 km-t tesz ki. Az esemény rangját tovább emeli a PRWRC valamint egy svéd nemzeti rali verseny is.
Ki fog győzni?
Minden azon fog múlni, hogy a versenyzők hogyan tudnak alkalmazkodni az új-generációs rali autókhoz versenykörülmények között.
A 2011-es műszaki berendezésekre vonatkozó szabályok jó néhány dolgot betiltottak – mint például az „indításirányítást” – ezzel még nagyobb hangsúlyt fektetve a vezetői képességekre. A 2.0 literes turbómotorokat megszüntették, a helyükre 1.6 literes, közvetlen befecskendezésű erőforrásokat vezettek be, így ez kevesebb forgatónyomatékot és túráztatást jelent. Az autók szélesebbek és rövidebbek lettek, nagyobb kézi vezérlést igényelnek a kanyargós és technikás szakaszokon, de ez állítólag kevesebb veszteséget jelent a stabilitás terén, a nagyobb sebességű utakon.
A svédországi versenyen 13 WRC-s versenyzőpáros fog elindulni. 4 Citröen DS3 WRC-s és 9 Ford Fiesta RS WRC-s. A Citröen 7-szeres világbajnoka Sebastien Loeb és navigátora, Daniel Elena számára kihívás lesz ez a verseny. A most 36 éves Loebnek saját bevallása szerint nem tartozik a kedvencei közé ez a futam és az esélyeit latolgatva nem hiszi, hogy idén megszerezheti második győzelmét a Svéd Ralin. Azonban újdonsült csapattársához, Sebastien Ogierhez hasonlóan Loeb is sokat tesztelt Svédországban, így azért várhatóan a franciára is kihívóként kell majd tekinteni.
Ogier, a 2008-as junior világbajnok a 2010-es szezonban a Svéd Ralin debütált és kemény munkával kivívta a helyet magának Loeb és Solberg mellett. A norvég versenyző csekély tapasztalatot gyűjtött a korlátozott tesztelési lehetőségeknek köszönhetően a Citröen DS3-ról, azonban mestere a havon való vezetésnek. Ráadásul még az is doppingolhatja, hogy a pénteki napon kétszer is hazai pályán versenyezhet, amikor a lovhaugen-i szakasz bizonyos részei érintik Norvégiát is.
Kimi Raikkönen, a 2007-es Forma-1-es világbajnok is folytatja ralis pályafutását, a Citröennel karöltve.
2006 óta a Ford nyerte az összes svéd rali futamot, így az esemény két legutóbbi győztese, Mikko Hirvonen és Jari-Matti Latvala vezeti a Ford támadásait egy-egy gyári Fiesta RS WRC-vel. Hirvonen is alig várta már, hogy újra az utakat róhassa a 2010-es frusztráló szezon után, de Latvala is javítana a tavalyi Svéd Ralin megszerzett második helyén. Ettől még a múlt hónapi teszten bemutatott hatalmas bukása sem tántoríthatja el e céltól.
PG Andersson is indul a versenyen, méghozzá a Ford színeiben, igazi sötét lóként. A svéd versenyzőt lelkesítheti a tudat, hogy honfitársai előtt versenyzik majd, akik adományaikkal finanszírozták meg idei WRC-s versenyzését. Bár Andersson tehetsége vitathatatlan, Ford Fiesta RS WRC-jét mégis csak 4 nappal a rali kezdete előtt kapja meg, ez bizonyára hátráltatni fogja a felkészülésében.
A két norvég versenyző, Henning Solberg és Mads Ostberg képviseli az M-Sport Stobart Ford World Rally Team élvonalát, és a Svéd Raliban rejlő kihívást pódiumra szeretnék váltani. Brit csapattársuk, Matthew Wilson régebben szintén ezen a ralin mutatkozott be és lelkes rajongója az új Fiestanak, melynek fejlesztésében is részt vett.
A holland Dennis Kuipers és az amerikai Ken Block is egy-egy Ford Fiesta RS WRC-t fognak a 2011-es szezonban hajtani, mégpedig a FERM Power Tools és a Monster World Rally Team színeiben. Állításuk szerint pontot fognak szerezni, csakúgy, mint Khalid Al Qassimi, aki az Abu-Dhabi Turisztikai Hatóság támogatását élvezi. Al Quassimi a 2008-as Svéd Ralin mutatkozott be és tette le a hírnevét azzal, hogy ő ugratott a legmesszebb a Colin Cresten.
Azonban más nevekre is érdemes odafigyelni a svéd futamon. Például az iszonyatosan gyors, svéd Patrik Sandellre egy Skoda Fabia Super 2000 volánja mögött; egy korábbi junior világbajnokra, Martin Prokopra; Norvégia Eyvind Brynildsenjére és a svéd Túraautó bajnokra, Richard Goranssonra.
Ez történt tavaly…
A Svéd Ralit 2010-ben Mikko Hirvonen nyerte meg Sebastien Loeb előtt egy olyan útvonalon, ami a 2008-as évhez képest – 2009-ben nem rendeztek a WRC keretén belül rali futamot Svédországban – 57%-al északabbra volt, hogy biztosítsák az elegendő hó mennyiséget. Az esemény rangját emelte, hogy ezen a versenyen Marcus Grönholm kétszeres Rali Világbajnok is részt vett egy Ford volánja mögött, szerzett egy szakaszgyőzelmet is, de egy elektronikus hiba miatt a pontjai elvesztek. A helybeli hősök, PG Andersson és Patrik Flodin is remekül szerepeltek. Andersson az újonnan alakult SWRC 10. helyét szerezte meg összetettben, míg Flodin vezette a PWRC ranglistát.
Érdekesség
1990-ben törölték a rali versenyt, mivel nem volt elegendő hó a futam megrendezéséhez. Így csak egy tv-s rali-sprintet rendeztek a szervezők.
Gumik
A szabályok értelmében a versenyzők két gumi közül választhatnak. Dönthetnek úgy, hogy a Michelin ’X Ice North’ kerekein futnak vagy pedig a DMACK ’ DMG-Ice’ abroncsain teljesítik a távot. A versenyzők nagy része úgy döntött, hogy a Michelin termékét fogja használni, de körülbelül 8 pilóta a kínai gyártmányú DMACK aszimmetrikus gumijaira szavazott a költségcsökkentés nevében.
Saját fordítás! Ha elviszed, tüntesd fel a forrást!
Forrás: http://www.wrc.com/news/wrccom-preview-rally-sweden-2011/?fid=14081
|